actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th November 2013, 11:15
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User

China probeert luchtvervuiling op te lossen met nummerplaten

De Chinese stad Boading heeft besloten dat iedere dag maar de helft van alle auto's op de baan mogen. Dat meldt de krant China Daily. Op basis van hun nummerplaat wordt er bepaald welke wagens mogen uitrijden. Met de maatregel hoopt de stad de sterke luchtvervuiling en smogvorming tegen te gaan.

De maatregel dateert eigenlijk al uit 2008, toen in China de Olympische Spelen plaatsvonden. Op de ene dag mogen auto's, waarvan het laatste teken op de nummerplaat even is, uitrijden. De volgende dag mogen de wagens met oneven platen dan weer op de baan.

De stad herintroduceert de maatregel om het drukke verkeer en de luchtvervuiling te beperken. Boading maakt wel een uitzondering voor voertuigen zoals bussen en ambulances.

In oktober voerden twee andere Chinese steden, Handan en Xingtai, ook al testen uit met het systeem. De steden besloten de maatregel uiteindelijk niet in te voeren. In de stad Lanzhou bestaat de wetgeving al langer. De stad is heel wat strenger inzake vervuilingswetgeving dan de rest van China. Dit komt omdat de stad in 2011 door de WHO werd uitgeroepen tot stad met de vuilste lucht in heel China.

Lotterij
Ook in de rest van het land worden er steeds meer maatregelen genomen om het gebruik van personenwagens te ontmoedigen en luchtvervuiling tegen te gaan.

Zowel hoofdstad Peking als de stad Shangai gebruiken al langer een ingewikkeld lotterijsysteem voor de verdeling van nummerplaten. De platen zijn erg gegeerd. Soms overstijgen de prijzen van de nummerplaten zelfs die van de personenwagens.

Ondanks de maatregelen, klagen sommige Chinezen dat er nog steeds te weinig wordt gedaan om de luchtvervuiling te bestrijden. Volgens hen zorgen de koolcentrales in het land ervoor dat de weinige maatregelen nutteloos zijn.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1743131/2013/11/19/China-probeert-luchtvervuiling-op-te-lossen-met-nummerplaten.dhtml
Datum: 19/11/2013

Mening:
Naar mijn mening is het hoognodig dat China probeert om de smogvorming en de luchtvervuiling tegen te gaan. Het is goed dat ze over alternatieven nadenken. Ik denk dat dit niet de correcte oplossing is. Er zijn mensen in China die hoognodig een auto nodig hebben, om naar hun werk te rijden bijvoorbeeld (en dat werk ligt niet altijd vlak naast de deur). Geldt deze regel dan voor iedereen, ook voor de regering? Of gaan ze uitzonderingen op de regel maken? Dit zijn de vragen die ik mij bij dit artikel stel. Ik denk dat ze meer geld moeten vrijmaken voor het openbaar vervoer. Als het openbaar vervoer in orde is (meer bussen, meer metro's zodat mensen niet op elkaar gepropt zitten), kunnen ze mensen aansporen om niet met de auto te gaan. Als beloning voor deze mensen kunnen ze eventueel een premie geven of misschien kan het werk het abonnement van het openbaar vervoer terug betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:24.