actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2013, 23:24
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Koning Albert krijgt dan toch politieke steun voor verhoging dotatie

In het vtm magazine Royalty neemt Minister van Staat Herman De Croo (Open VLD) het op voor Koning Albert in de dotatieheisa. De vorst vroeg meer geld om zijn buitenverblijven en jacht te onderhouden, maar dat zorgde in het hele land voor verontwaardiging.
’Het was een heel goede koning, hij heeft twintig jaar voor het land gewerkt, was overal aanwezig, en nu - bom - zouden we hem als een vuilniszak op de stoep zetten? Dat wil niemand’, argumenteert De Croo.

'Wij betalen 2 miljard Belgische franken per week aan de spoorwegen, deficit, dat is kolossaal, heb je daarover al een opstand gezien?’ Gaat De Croo verder. ‘En trouwens, ik weet niet of de koning klaagt, ik was er niet bij. Misschien is de transitie moeilijk. Hij heeft al die jaren ons land gediend, daar moet toch iets tegenover staan. Hij moet zijn standing bewaren, is normaal. Brieven beantwoorden enzovoort. In Amerika blijft een gewezen president zijn wedde trekken als president. Ik heb daar niets op tegen.’

Erkenning

'Wij hebben bedongen voor Koning Albert dat dit een deftig bedrag is, maar anderzijds heb je een man die decennialang dit land gediend heeft, er is toch nog wat erkenning.’

Toch zal de regering niet ingaan op de vraag van koning Albert en daar legt Herman De Croo zich ook gewoon bij neer.

'Ik vind dat wat we in de kamer beslist hebben, dat is de afspraak en zo zal het blijven'

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...131110_00831906

mening :

Dit slaagt alles. Eerst gaat de federale regering de dotatie van de koninklijke familie verminderen, en nu gaan ze ex-koning Albert II politieke steun geven voor een verhoging van zijn dotatie.

Hij was zekerwaar een goede koning. Maar daarom zijn dotatie van € 923 000 te verhogen is, zelfs voor hem, hooggegrepen. Wij zitten met een economische crisis en ex-koning Albert II heeft niet genoeg met €923 000. Terwijl wel andere bronnen zijn vermogen schatten op 1 miljard euro ( = http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=G6R2NGJJV)

Ik hou niet van slogans en slagzinnen, maar dit is wel toepasselijk :
Sire, Gefeliciteerd met uw afkomst
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2013, 10:11
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Ik deel dezelfde mening als H*ndrik. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet kunnen dat we eerst de dotaties gaan verminderen om dan achteraf toch politieke steun te bieden wanneer de voormalige koning meer geld komt vragen.
Ok de regering heeft dan wel beslist om niet in te gaan op de vraag van koning Albert en dat vind ik goed, maar ik hoop ook dat ze in de toekomst niet van gedacht gaan veranderen. De argumentatie van Herman de Croo vind ik bovendien ook een beetje overdreven. Ja, koning Albert was een goede koning, maar daar is hij dan ook rijkelijk voor beloond geweest. We zetten hem dus niet als een vuilniszak op straat. Het kan toch niet zijn, dat koning Albert geld te kort zou hebben .
Bovendien vind ik dat ook het koningshuis ten tijde van deze economische crisis haar steentje mag bijdragen.
Dit is iets wat koning Albert zelf ook altijd zei toen hij zijn ambt nog uitoefende, dan vind ik ook dat hij deze mening niet moet herzien nu hij geen regerend koning meer is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2013, 12:52
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Volgens mij heeft De Croo hier voor zijn beurt gesproken. De Croo is natuurlijk een uitgesproken royalist en ook ik ben voor het koningshuis, maar er zijn natuurlijk beperkingen. De regering zal, terecht, niet ingaan op de vraag van koning Albert, laat dat duidelijk zijn. Ook De Croo onderschrijft dat, hij respecteert de democratisch genomen beslissing. Politieke steun is dus een beetje verkeerd geformuleerd.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.