|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Belangrijke stap in realisatie inclusief onderwijs"
"Belangrijke stap in realisatie inclusief onderwijs"
Leerlingen met een lichte mentale beperking of een leerstoornis zoals dyslexie zullen voortaan standaard het gewone onderwijs kunnen volgen. Enkel wanneer een school onredelijke inspanningen moet doen, kan een leerling doorverwezen worden naar het buitgenwoon onderwijs. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) spreekt van "een belangrijke stap in de realisatie van inclusief onderwijs". Er wordt in Vlaanderen al lang gediscussieerd over hoe het onderwijs moet omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het is een moeilijke kwestie. In hoeverre moeten gewone scholen leerlingen met specifieke noden opnemen? Worden leerlingen niet te snel doorgestuurd naar het buitengewoon onderwijs? Belga "Maar niets doen was geen optie", aldus minister Smet. Het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs stijgt jaar na jaar. Zo is het leerlingenaantal in het buitengewoon basisonderwijs op 20 jaar gestegen van circa 20.000 naar meer dan 30.000 en het aantal leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs van zo'n 14.000 naar meer dan 20.000. De Vlaamse regering heeft nu een ontwerpdecreet goedgekeurd dat vertrekt van het idee dat leerlingen met specifieke onderwijsnoden zich kunnen inschrijven in het gewone onderwijs. Daarbij kan aan scholen "redelijke aanpassingen" gevraagd worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanbieden van specifieke software voor leerlingen met dyslexie of een doventolk voor een dove leerling. Enkel wanneer de aanpassing voor de school "onredelijk" zou zijn, kan de leerling doorverwezen worden naar het buitengewoon onderwijs. Concreet zullen duizenden leerlingen voortaan het gewone in plaats van buitengewone onderwijs volgen. De omschakeling gebeurt wel geleidelijk. Wie nu buitengewoon of gewoon onderwijs volgt, zal daar zijn/haar schoolcarrière kunnen afwerken. Omdat het buitengewoon onderwijs minder en het gewone onderwijs meer leerlingen zal tellen, verschuiven ook de financiële middelen. Om scholen in het gewone onderwijs te ondersteunen bij de verandering komt er een team van ruim 100 begeleiders. Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...usief_onderwijs 8 november 2013 http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...onderwijs.dhtml http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-onderwijs.aspx http://www.klasse.be/leraren/39480/...woon-onderwijs/ Commentaar: Leerlingen met een bepaalde lichte mentale beperking of leerlingen met dyslexie of... zijn niet minderwaardig dan 'normale' leerlingen. Ik vind dat er ook moet gekeken worden naar de school, heeft de school voldoende middelen? Zullen de leerkrachten deze kinderen voldoende kunnen begeleiden? Zij krijgen hier geen specifieke opleiding voor tijdens hun studies. Als er voor elk kind met een bepaalde beperking een begeleider nodig is, zal dit dan niet heel veel geld kosten? Zullen de leerlingen kunnen volgen op de 'normale' school? Alle kinderen hebben aandacht nodig van de leerkracht, de ene al wat meer dan de andere, maar alle aandacht van de leraar mag niet naar slechts één leerling gaan, de aandacht moet verdeeld worden. In het buitengewoon onderwijs zijn de leraren opgeleid om elke leerling op een gepaste manier te kunnen begeleiden. Ik denk dat de klassen in het buitengewoon onderwijs ook kleiner zijn en er dus meer tijd en ruimte is voor individuele begeleiding. Het moet voorkomen worden dat leerlingen met een bepaalde lichte mentale beperking of leerlingen met dyslexie of... een etiket opgeplakt krijgen. Als deze kunnen volgen op een 'gewone' school is er geen probleem. |