|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Hogere boete voor 'pechstrook*rijders'
Hogere boete voor 'pechstrook*rijders'
Er komt een hogere boete voor bestuurders die over de pechstrook rijden. Dat zegt de staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet (cdH), vandaag in de krant De Standaard. Elk jaar schrijft de politie ongeveer 7.000 boetes uit voor bestuurders die misbruik maken van de pechstrook, bijvoorbeeld om een file te snel af te zijn. Volgens de huidige wegcode riskeren die "pechstrook*rijders" een boete van 55 euro. "Dat schrikt, jammer genoeg, te weinig af", zegt Wathelet daarover. "De wegcode moet in elk geval worden aangepast, vermits takelaars en hulpdiensten de toestemming krijgen om bij een ongeval via de pechstrook ter plaatse te raken", zegt Wathelet. "Om dat vlot te laten verlopen, moet op dat moment de pechstrook vrij zijn. Het kan niet dat op zo'n momenten de pechstrook wordt versperd door bestuurders die daar niet thuis horen. Vandaar dat we automobilisten een duidelijk signaal geven dat de pechstrook verboden gebied is, behalve in het geval van pech en slechts gedurende een zo kort mogelijke tijd. Dat signaal vereist dat de boete omhoog gaat." Hoeveel de hogere boete zal bedragen, moet nog blijken. 26-10-2013 Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...k-rijders.dhtml Een boete van €55 is inderdaad wat weinig vind ik. De pechstrook is enkel bedoeld voor takeldiensten en hulpdiensten. Als er zich een ongeval voordoet op de snelweg, en de pechstrook staat vol met auto's die de file proberen te ontsnappen, kan dit cruciaal zijn voor de perso(o)n(en) die zich in de wegens bevinden. Ik denk dat veel mensen dit nog niet snappen, dit is denk ik een beetje 'eerst moet er iets gebeuren, voor we er iets aan doen'. Als men op de pechstrook rijdt, en men probeert te ontsnappen aan de file, moet men op een gegeven moment ook weer invoegen, maar wie laat dit toe? Ritsen is natuurlijk 'verplicht', maar als ik zelf al een tijdje in de file sta en ik zie iemand langs de pechstrook voor mij proberen in te voegen, zal ik dit toch niet zo snel toestaan denk ik. Die boete van €55, mag voor mij opgetrokken worden naar €100 tot €150 euro. Mensen weten dat ze daar niet mogen rijden. Doen ze dit toch, moeten ze de gevolgen maar dragen. |
|
|||
|
|||
Ik vind het wel vreemd dat ze hier nu pas mee afkomen. Ik had er eigenlijk geen idee van dat deze boete zo laag was. Onlangs heb ik nog een boete gekregen voor verkeerd parkeren en deze boete bedroeg raar maar waar ook 55 euro. Dit zou toch niet mogen want eerlijk gezegd zit er toch een groot verschil tussen deze twee overtredingen. Het misbruiken van de pechstrook kan voor grote gevolgen zorgen. Het is belangrijk dat de hulpdiensten en takeldiensten hun werk goed kunnen uitvoeren en dit gaat niet wanneer er heel wat mensen gebruik maken van de pechstrook om de file te vermijden. Iedereen gelijk voor de wet! Eindelijk dat ze deze boete gaan verhogen.
|