![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Buschauffeurs willen meer plaspauzes
Buschauffeurs willen meer plaspauzes
Een 50-tal chauffeurs van De Lijn heeft dinsdagochtend op hun vrije dag een protestactie gehouden aan het station van Hasselt. Het is de start van een campagne in heel Vlaanderen en Brussel om meer kleine pauzes tussen de ritten te kunnen inlassen. ‘Als er nu ergens een file, ongeval of omleiding is, moeten we de hele dag achter de feiten aanhollen, en ontbreekt de tijd om iets te eten of naar het toilet te gaan’, zegt Thomas Vael van het ACV. De chauffeurs namen dinsdag ruim de tijd voor het ontbijt en gingen in alle rust naar het toilet. ‘Want daar is op drukke werkdagen nauwelijks tijd voor’, zegt Thomas Vael. ‘Het kleinste probleempje onderweg is genoeg om het uurschema in de war te sturen, waardoor de chauffeur moet trachten de verloren tijd in te halen. Dit geeft stress bij zowel de passagiers als bij de bestuurder. Want de tijd ontbreekt om tussen twee ritten op adem te komen, en dat klagen we met deze campagne aan.’ De chauffeurs vragen meer begrip, zowel van de passagiers, van De Lijn, als van de overheid. ‘De Lijn kan op lijnen waar zich structurele problemen voordoen gerust enkele minuten meer tijd voorzien’, vindt Vael. ‘De overheid kan een steentje bijdragen door een betere doorstroming van het verkeer te bewerkstelligen, bijvoorbeeld door aparte busbanen aan te leggen. Er is dus nog werk aan de winkel.’ De actie loopt tot 11 uur. Er zijn geen verkeersproblemen gemeld. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131022_00803364 Datum: 22/10/2013 om 09u59 Mening Iedereen die regelmatig met de bus naar school of werk moet gaan is vaak gefrustreerd omdat de bussen te laat komen. Soms kunnen de chauffeurs daar helemaal niet aan doen omdat ze in de file staan en enkele keren moeten stoppen voor een verkeerslicht, tram en/of een trein. Als een bus enkele minuten te laat komt kunnen de meeste mensen dit nog door de vingers zien, maar na ongeveer vijf minuten beginnen de meeste mensen toch een beetje humeurig te worden. Zelf ben ik hier ook schuldig aan, als ik naar school ga en mijn eerste bus komt vijf minuten te laat, dan mis ik mijn aansluiting , zowel bij het heengaan naar school als bij het terugkomen naar huis. Ik ben dan niet in de eerste plaats geïrriteerd tegenover de chauffeur, want deze persoon doet ook zijn best. Wel ben ik dan een beetje geïrriteerd tegenover de busregelingen. Ze zouden de bussen wat meer speling mogen geven, zodat de aansluitingen vlotter kunnen verlopen. Wat ik zelf wel heel irritant vind, is wanneer de bussen te laat vertrekken aan de vertrekhalte. ’s Morgens zie ik dat heel vaak, het is dan meestal ook de eerste rit van de chauffeur die dag. Ik zie dan dat de chauffeur in zijn bus slaapt en een wekker in zijn bus heeft liggen. Wanneer de bus moet vertrekken wordt de chauffeur wakker en gaat hij/zij eerst nog iets halen om te eten en naar het toilet. De bus vertrekt dan te laat en dan heeft de rit niet veel nodig om vijf à tien minuten te laat aan te komen aan de eindhalte. In het artikel staat beschreven dat chauffeurs soms de tijd niet hebben om naar het toilet te gaan en te eten doordat ze te laat aan de eindhalte arriveren. Dit is natuurlijk niet leuk voor de chauffeurs. Misschien zou De Lijn meer werk kunnen maken van verschillende lijnen die de chauffeurs moeten rijden. Dit zie ik soms ook, een bus die bijvoorbeeld de lijn Lier-Herentals rijdt krijgt bij aankomst soms een nieuw lijnnummer en rijdt dan bijvoorbeeld de lijn Herentals station – Herentals Wolfstee. Dit met de reden dat de chauffeur dan nog een kwartier tijd heeft voor hij/zij terug moet vertrekken. Dit zou De Lijn meer moeten doen, dat zal voor minder irritatie zorgen tijdens de rit, zowel voor chauffeurs als voor reizigers. |