![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nieuwe instructies vliegverkeer Zaventem brengen veiligheid in gedrang
De nieuwe windnormen die Belgocontrol op 19 september heeft uitgevaardigd voor Brussels Airport en de nieuwe opstijgende vliegroute richting Leuven, waarbij vliegtuigen pas voorbij de stad afslaan, brengt de veiligheid van het vliegverkeer en de capaciteit van de luchthaven duidelijk in het gedrang. Dat stellen de verkeersleiders verenigd in de Belgian Guild of Air Traffic Controller (BGATC) en ACV Transcom in een gezamenlijke mededeling.
De nieuwe windnormen laten toe met een rugwind van 7 in plaats van 5 knopen te landen of op te stijgen. Eerder bestempelde ook de Belgian Cockpit Association dit als gevaarlijk omdat het de risico’s nodeloos verhoogt en strijdig is met de richtlijnen van de International Civil Aviation Organization (ICAO). Omdat wegens de nieuwe windnormen de baankeuze voor vliegtuigen pas op het laatste moment gekozen wordt, voorspellen BGATC en ACV Transcom dat hierdoor de capaciteit van de luchthaven zal afnemen. Ook het project ‘Leuven rechtdoor’ wordt op de korrel genomen. Omdat de vertrekkende vluchten 15 kilometer langer achter mekaar moeten vliegen, levert dit capaciteitsproblemen op vermits elk vliegtuig een andere snelheid heeft en in zo’n corridor niet kan ingehaald worden. De vliegtuigen komen hierdoor ook in de stroom aankomende vluchten terecht. Toestellen uit het oosten zullen hierdoor tot 100 kilometer extra moeten omvliegen. De nieuwe procedure is ook niet compatibel met de verkeersstromen van en naar de luchthaven van Charleroi. ‘We kunnen alleen maar hopen dat de overheden in ons land beseffen waarmee ze bezig zijn: het nodeloos verhogen omwille van politieke spelletjes van risico’s voor passagiers, het ondermijnen van onze nationale luchthaven, onze eigen luchtvaartmaatschappijen en Belgocontrol’, aldus BGATC en ACV. Beide organisaties wijzen er bovendien op dat door deze wijzigingen de stress op de verkeersleiders, die momenteel al werken in het meest complexe luchtruim van Europa, nodeloos wordt opgevoerd. Eerder liet ook al Actie Noordrand fel protest horen tegen de nieuwe instructies. Eigen mening: ik heb dit artikel gekozen omdat ik meestal op vakantie ga met het vliegtuig. Ik vind het artikel interessant omdat in het artikel een groot pijnpunt word blootgelegd. Niet alleen brengen de nieuwe instructies da veiligheid van de passagiers in gevaar, maar ook gaan de wachttijden van vluchten uit het oosten weer oplopen. En zijn slecht 2 nadelen die de nieuwe instructies gaan teweeg brengen. bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...131018_00797717 18/10/2013 |