actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th October 2013, 15:53
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User

Zeventiger rijdt met 40 km/u over snelweg

Zeventiger rijdt met 40 km/u over snelweg
Bewerkt door: Redactie
13/10/13 - 12u44 Bron: Belga
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...r-snelweg.dhtml

Een bejaarde automobilist uit het Nederlandse Eelde is gisteren aan de kant gezet nadat agenten hem met een slakkengangetje over de Nederlandse snelweg A28 hadden zien rijden. Dat meldt de politie.
De 77-jarige man reed 40 kilometer per uur op de snelweg bij Haren terwijl het overige verkeer hem met de toegestane snelheid van 120 kilometer per uur passeerde.

Omdat de bestuurder zorgde voor een gevaarlijke situatie is zijn rijbewijs ingetrokken. Hij was het daar echter niet mee eens en reed achteruit op de vluchtstrook weg. De man werd aangehouden.

Eigen mening: Ik heb mezelf al vaker afgevraagd bij mijn eigen grootvader in hoeverre het nog veilig is om onze oudjes de weg op te laten met de auto. Het is vaak al gevaarlijk genoeg met de fiets. Ik geloof dat er in Nederland zelfs al een medische keuring is voor bejaarden boven de zeventig. Ik vind dit zeker en vast een goede oplossing maar toch is er blijkbaar verbetering nodig. Deze man zal medisch wel in orde geweest zijn, toch gebeuren deze dingen nog steeds. Men zou niet enkel moeten nagaan of de bestuurder medisch nog in orde is maar ook of de rijvaardigheden nog wel goed en vlot genoeg zijn. De bejaarden kunnen het opvatten als het wegnemen van hun vrijheid maar het is enkel en alleen een maatregel voor hun veiligheid. Tegen veertig op de autostrade is zeer gevaarlijk. Het openbaar vervoer is zeker en vast een oplossing voor het wegnemen van hun vrijheid. Bovendien krijgen bejaarden een gratis pasje om het openbaar vervoer te gebruiken. Waar ik wel van opschrok was de agressieve reactie van de bestuurder. Misschien is een cursus 'omgaan met agressiviteit' een betere oplossing.
Met citaat antwoorden
Oud 19th October 2013, 16:16
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Bejaarden op de weg

Mijn mening sluit volledig aan bij de mening van j*chim. Vele mensen klagen over de jeugd, want de jeugd veroorzaakt zogezegd alle ellende. Dit is vaak niet zo! Oudere mensen zorgen minstens even vaak voor verkeersproblemen als jongeren. Dit is volgens het artikel nogmaals bevestigd. Het zou naar mijn mening geen slecht idee zijn om oudere mensen vanaf een bepaalde leeftijd opnieuw te onderwerpen aan een rij-examen. Ongeveer 60 jaar geleden was er zelfs geen rij-examen. Iedereen die een rijbewijs wou, kon deze gewoon gaan halen. Ook het verkeersreglement is ondertussen al enkele keren aangepast. Vele oudere mensen weten niet wat ze juist moeten doen en raden dan maar. Soms kent dit een verkeerde afloop.

Ongeveer 20 jaar geleden was er ook nog een ander reglement. Iedereen die een bepaald rijbewijs had, mocht met alles rijden wat ondergeschikt was. Bijvoorbeeld: iemand die een B-rijbewijs had kreeg automatisch ook een A - en A3 - rijbewijs. Zoiets kan niet! Daarom lijkt het mij ook een goed idee om ook extra rij-examens te voorzien voor brommers en motors.
Met citaat antwoorden
Oud 19th October 2013, 17:21
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User

Ik heb dit zelf ook reeds meegemaakt. Bij het oprijden van de autosnelweg reed ik achter een bejaarde man. Hij reed geen 70 km/h (zoals de minimumsnelheid is). Dit had uiteraard als gevolg dat ik ook niet voldoende snel kon rijden. Gelukkig kon ik hem snel inhalen, maar dat deden de aankomende vrachtwagens ook...
Zoiets geeft natuurlijk levensgevaarlijke situaties.
Ik ben persoonlijk voorstander van meerdere rijexamens. Je praktijkexamen duurt slechts een half uurtje, waarop je dan moet laten zien dat je bekwaam bent om met de auto te rijden.
Voor beginnende bestuurders zou het dus volgens mij geen kwaad kunnen om na één jaar hun kunnen nog eens te laten toetsen. Maar ook voor de bejaarde bestuurders is dit een must. Ik denk dat dit heel wat gevaarlijke situaties kan voorkomen. Mensen moeten gewoon leren toegeven dat ze op een bepaalde leeftijd niet meer in staat zijn om veilig met de wagen te rijden. Ik zelf heb dit ook gezien met mijn grootvader die ondanks zijn ziekte dolgraag bleef rijden. Dokters kunnen mensen dan ook niet verbieden, enkel aanraden, om geen voertuigen meer te besturen. Ook dit moet veranderen lijkt mij.

Hopelijk komt hier ooit ook een betere regelgeving over.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:08.