|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Slechts 1 op de 3 in orde bij controle op uitzonderlijk vervoer
Slechts één op drie begeleide uitzonderlijke transporten is in orde. Dat is gebleken bij een controle op uitzonderlijk vervoer door de federale wegpolitie deze week.
In de nacht van maandag 7 oktober op dinsdag 8 oktober hield het expertennetwerk ‘uitzonderlijk vervoer’ van de federale wegpolitie tussen 20 uur en 3 uur een nationale actie ter hoogte van Zandvliet in de provincie Antwerpen. Deze operatie had speciale aandacht voor begeleide transporten. Wat bleek: van de 22 gecontroleerde transporten waren er slechts acht volledig in orde. Zes transporten bleken niet in orde met de verplichte signalisatie. Andere inbreuken betroffen rijden zonder vergunning, overtreden van de wetgeving inzake rij -en rusttijden en te zwaar geladen transporten. Ook waren drie vervoeren niet op voorziene wijze aangemeld. Twee transporten bleven geïmmobiliseerd. Uitzonderlijk vervoer maakt een belangrijk deel uit van het dagelijkse vervoer van goederen over de weg. Sinds 1 juli 2010 is de materie van het uitzonderlijk vervoer apart gereglementeerd en gebeurt de begeleiding van transporten door private begeleidingsfirma’s. 'Door hun omvang hebben deze transporten een belangrijke invloed op de verkeersveiligheid en is het dus van belang dat de voorschriften strikt worden nageleefd', legt de federale politie uit.. De controle werd uitgevoerd door het federale expertennetwerk uitzonderlijk vervoer. 'Met deze actie willen we de transport- en begeleidingsfirma’s sensibiliseren om het Koninklijk Besluit ‘uitzonderlijk vervoer’ na te leven', aldus de politie, die via het specialistennetwerk ook de controles wil uniformiseren en goede praktijken uitwisselen. Bron: De Standaard Mening: Ik vind het een goede zaak van de politie dat ze dit eens grondig hebben gecontroleerd. Het is belangrijk dat men de wet rond uitzonderlijk vervoer naleeft, niet alleen voor de veiligheid van de chauffeurs, maar ook voor de veiligheid van andere weggebruikers. Ze hebben een grote omvang en dus een belangrijke invloed op het gehele verkeer. Hoe vaak hoor je wel niet dat er een vrachtwagen is omgekanteld doordat die te zwaar geladen was? Of dat er een chauffeur inslaap is gevallen achter het stuur doordat men de rusttijden niet respecteert ? Ik vind dat er strenge sancties mogen komen op het niet naleven van deze wet. |