![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
![]() Op het Offerfeest in Mechelen zullen volgende week amper schapen geslacht worden. De moslims protesteren tegen de zogenoemde ‘schapentaks’ van de stad, waarbij vijftien euro moet betaald worden per geslacht schaap.
Het Mechelse stadsbestuur verklaarde vorige maand dat de moslims moeten bijdragen in de kosten voor de organisatie van het Offerfeest. Er moeten immers slachtvloeren geďnstalleerd worden en de gemeente moet ook slachtafval laten afvoeren. Dat kost de Mechelse gemeenschap heel wat geld, dus vraagt Mechelen de moslims vijftien euro per geslacht schaap. Maar de schapentaks zet kwaad bloed bij de moslimgemeenschap en enkele moskeeën riepen daarom op tot een boycot. De moslims vinden dat ze te laat zijn ingelicht over de taks en vinden het bovendien erg dat ze niet betrokken werden bij de gesprekken over de schapentaks. Ze weigeren daarom schapen te slachten op het Offerfeest. Sommigen zullen hun familie, bijvoorbeeld in Marokko, geld opsturen om ginder een schaap te slachten. Commentaar: Ik heb respect voor andere godsdiensten en culturen, maar dit vind ik belachelijk. De stad Mechelen moet voor haar inwoners zorgen, maar dit wil niet zeggen dat alles zomaar gratis moet zijn. Vijftien euro per schaap vind ik ook geen overdreven kosten, als je bekijkt wat de stad hier allemaal voor moet doen. Ik snap dat de Mechelse moslims graag inspraak zouden hebben gehad toen deze beslissing genomen werd, het gaat dan ook over iets wat voor hen zeer belangrijk is. Hiervoor een heuse boycot beginnen vind ik overdreven en het is in mijn ogen een schreeuw om aandacht. Bronvermelding: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131009_00782381 |
|
|||
|
|||
Offerfeest
Ik heb begrip voor de reactie van de Moslims, maar ook begrip voor de regeling die het Mechelse stadsbestuur treft. Akkoord dat iedere godsdienst anders is en dient gerespecteerd te worden, maar de stad Mechelen geeft hier ieder jaar veel geld aan uit voor het slachtafval. Dus ergens is het logisch dat ze hiervoor een vergoeding vragen aan de personen die voor dit afval zorgen.
Dat de moslims hiervoor een boycot opstarten vind ik wat overdreven. 15 € is niet overdreven veel geld. En als je echt gelovig bent, heb je dat er dan ook graag voor over zou ik denken. Als dit niet het geval is, dan is het simpel: geen schaap slachten. |