actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2013, 12:09
E*lisabeth.verhavert E*lisabeth.verhavert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schoten
Posts: 5
NMBS dit jaar op weg naar "slechtse stiptheidscijfer ooit'

De Belgische Spoorwegen scoren dit jaar niet goed qua stiptheid. "Als de cijfers vanaf augustus worden geëxtrapoleerd voor het hele jaar, komen we uit op een stiptheidsscore van 85,6 procent. Dat zal het slechtste cijfer zijn ooit", zegt Kamerlid Jef Van den Bergh, de mobiliteitsspecialist van CD&V. De stiptheidsmanagers en minister Labille worden op het matje geroepen.

De treinen die niet stipt rijden: het is een oud zeer. Sinds de statistieken in 1981 werden opgestart, was 2010 tot nu toe het slechtste jaar, maar daarna leek de NMBS weer wat uit het dal te klimmen. Na het rampjaar 2010 werd een groot actieplan gelanceerd en werden onder meer stiptheidsmanagers aangesteld, maar ondanks die ingrepen dreigt 2013 dus een nieuw rampjaar te worden.

"Daarbij kwamen nog 127 andere maatregelen voor nog 536 miljoen. Vandaag moeten we vaststellen dat er geen resultaat is", zegt Van den Bergh, die de stiptheidsmanagers dan ook op het matje wil roepen in de bevoegde Kamercommissie. "We hebben nood aan goede antwoorden en willen duidelijke redenen horen voor de vertragingen, anders dan "de trein is te laat wegens druk verkeer.""

Zelf heeft Van den Bergh (foto) ook geen pasklare oplossing, maar hij verwijst naar de samenwerking tussen de verschillende bedrijven NMBS en Infrabel. Hij wil dat de nieuwe CEO's die twee bedrijven beter doen samenwerken. "Verder is zowat de helft van alle vertragingen te wijten aan problemen met het materiaal. Daar moet de NMBS iets aan doen", zei hij in De Ochtend op Radio 1.

"Stevenen ook af op recordaantal afgeschafte treinen"
De Morgen had de kat de bel aangebonden met een artikel over de povere cijfers tot nu toe dit jaar. In het topjaar 1988 reden 95,9 procent van de treinen stipt het station binnen. Dit jaar stevenen we dus af op een cijfer rond 85 procent.

45,7 procent van de vertragingen zou de schuld zijn van de NMBS, maar in 33,8 procent van de gevallen ligt de oorzaak bij derden (o.a. koperdiefstallen, zelfdodingen). Infrabel zou verantwoordelijk zijn voor zowat 16 procent van de gevallen, zo rekende De Morgen uit.

Voorts zouden we dit jaar afstevenen op bijna 30.000 geschrapte treinen. Dat zou een absoluut record zijn. Minister van Overheidsbedrijven Pascal Labille (PS) noemt het probleem van de aanhoudende vertragingen "een cruciaal werkpunt" van de vernieuwde NMBS. Voor de pendelaars is de maat intussen vol.

bron: De redactie - 09/10/2013 - Michael Torfs - http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...inen_afgeschaft

Onze maatschappij spoort ons aan om het openbaar vervoer te nemen in plaats van de auto, brommer,... Maar wanneer we het openbaar vervoer nemen is de kans groot dat je te laat komt op je werk, school,... Vooral in de winter wanneer het weer een beetje tegenzit en het sneeuwt dan zijn de bussen soms een uur te laat of ze komen gewoon niet opdagen. Ik hoop dat ze nu hun best gaan doen om het openbaar vervoer zo optimaal mogelijk te laten functioneren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.