actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th September 2013, 14:47
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Een gsm-nummer kapen is heel gemakkelijk

Een gsm-nummer kapen is heel gemakkelijk

Volt Undercover: gsm van Jan Verheyen geblokkeerd

wo 18/09/2013 - 22:14 Jos De Greef In het programma Volt op Eén vanavond bleek dat het overnemen van het gsm-nummer van iemand anders heel gemakkelijk is. De meeste operatoren controleren nauwelijks de identiteit van klanten die hun simkaart willen vervangen.
Een reporter van Volt is naar verschillende telefoonwinkels getrokken met de melding dat haar gsm gestolen was. Ze wilde haar simkaart laten blokkeren en meteen een nieuw kaartje met haar nummer krijgen.
Dat is normaal, maar de winkelbediende moet dan wel de identiteitskaart van de klant controleren en uit de steekproef bleek dat veel van die winkels daar niet om vroegen. Bij Proximus, Mobistar en Telenet gebeurde dat niet, bij BASE wel.
Concreet betekent dat als men het telefoonnummer van iemand kent, zonder veel moeite in de telefoonwinkel die simkaart kan laten blokkeren en een nieuwe kaart aanvragen, waardoor mensen op kosten van het slachtoffer kunnen bellen, sms'jes sturen of internetten.
Enkel Mobistar wilde reageren op de reportage. Chief Sales Sven Bols betreurt dat er niet om een identiteitskaart werd gevraagd en geeft toe dat zoiets niet zou mogen. Anderzijds zijn er maandelijks erg veel zogenoemde "sim swaps", maar zijn er erg weinig gevallen van fraude.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b.../130918_gsm_sim

Mening: Ik vind het zeer betreurend dat men zo gemakkelijk op iemand anders zijn kosten kan zitten bellen, sturen of wat dan ook. Het gebeurt maar al te vaak dat mensen van simkaart veranderen. Zelf heb ik ook al een aantal keren van simkaart verandert en mijn vorige laten blokkeren, en ook ik heb bijna nooit mezelf moeten identificeren. Vervolgens is het ook weer typisch dat geen enkel bedrijf zich wou verantwoorden. Ik vind het knap dat BASE wel om de identiteitskaart vroeg, maar volgens mij zou dit wel eens eerder toeval kunnen zijn en zullen ook zij zich niet altijd aan die regels houden.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.