|
|||
|
|||
Zo ontstaat onze creativiteit
Zo ontstaat onze creativiteit
Amerikaanse wetenschappers hebben het netwerk in de hersenen blootgelegd waar fantasie en creativiteit ontstaan. De nieuwe bevindingen zouden een stap vooruit zijn in de ontwikkeling van artificiële verbeeldingskracht. Onderzoekers van het Darmouth College claimen te weten hoe en waar de mens zijn creativiteit voedt. Onze mogelijkheid om kunst te maken, nieuwe uitvindingen te doen en wetenschappelijk te denken, zou voortkomen uit een neuraal netwerk ("mental workspace") dat zich over een groot deel van de hersenen verspreidt. Binnen dit netwerk kunnen we beelden manipuleren en ideeën en theorieën vormen die tot vernieuwing leiden. Artificiële intelligentie Het onderzoek zou waardevol zijn voor de reproductie van een gelijkaardig creatief proces in artificiële intelligentie. "Onze bevindingen brengen ons dichter bij het begrijpen hoe de organisatie van de hersenen ons onderscheidt van andere soorten en hoe het rijke, interne netwerk in elkaar zit waarmee we vrij en creatief kunnen denken", verklaart Alex Schlegel. Mentaal netwerk Neurologen spreken al langer over een grootschalig netwerk van neuronen dat creativiteit mogelijk maakt, maar bewijs bleef altijd achter. In dit experiment moesten deelnemers zich abstracte, visuele vormen voorstellen, zoals een bij met een stierenkop. Ze moesten ze vervolgens ook mentaal ontmantelen tot verschillende componenten. Aan de hand van MRI-scans werd de hersenactiviteit nauwkeurig in kaart gebracht. Zo vonden de onderzoekers een "corticaal en subcorticaal netwerk" dat zich verspreidt over een groot deel van het brein. Bron: Het Laatste Nieuws Datum: 18/09/2013 om 16u 05 Mening Dit artikel heb ik vooral gekozen omdat ik , en waarschijnlijk ook vele andere mensen, geïnteresseerd ben in het menselijk lichaam en alles wat de mens kan. Ik vind het fascinerend dat de mens complexe taken kan uitvoeren. In het artikel staat dat Amerikaanse wetenschappers onderzoek hebben gedaan naar de oorsprong van de fantasie en de creativiteit van de mens. Iedereen weet dat mensen , vooral kinderen, veel fantasie hebben. In mijn ogen is dit goed, een mens moet de mogelijkheid hebben om te kunnen dromen, om te kunnen fantaseren over iets. Wie droomt zo nu en dan niet van een wereld waar alles perfect is? Volgens het onderzoek komt dit allemaal voort uit een neutraal netwerk in de hersenen. Binnen dit netwerk kan de mens beelden manipuleren, maar ook ideeën en theorieën vormen die tot vernieuwing leiden. Misschien kan men in de toekomst deze kennis gebruiken om mensen af te helpen van bepaalde trauma’s, angsten, depressies, … . Als de geneeskunde erin zou slagen om een middel te ontwikkelen dat dit netwerk kan prikkelen, zou dit iets goeds kunnen betekenen voor veel mensen. Wie creatief is en een gezonde dosis fantasie bezit, is veel gelukkiger dan mensen die hier minder goed in zijn. |