|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Bankenbelangen in grondstoffenhandel
Bankenbelangen in grondstoffenhandel
De praktijk is al zo oud als banken zelf; banken die handelen in grondstoffen. Voor er geld was, dienden schelpen en zout als betaalmiddel. Maar mogen banken nog steeds handelen in grondstoffen nu er wel geld is? En dan niet handelen op de beursvloer, maar ook echt de fysieke grondstoffen en infrastructuur voor de handel in handen hebben? Het zijn prangende vragen in Amerika, waar de banken in olie en metaal handelen via oliepijplijnen en metaalbedrijven. Nee, betoogden deze week senator Sherrod Brown (Democraat) en financieel deskundigen in de bankencommissie van de Amerikaanse Senaat. Er moet een scheiding zijn tussen grondstoffenhandel en de financiële wereld, vinden ze. Want als er ergens een ramp plaatsvindt met een olietanker in handen van een bank, is er niet alleen een olieramp, maar ook een financiële crisis. Ook de Federal Reserve (Fed) zet vraagtekens bij de praktijk. De Amerikaanse centrale bank meldde vrijdag dat het de handelspraktijken in grondstoffen door banken gaat herzien. De verklaring van de Fed bracht een schokgolf op Wall Street teweeg. Er is een wet die banken verbiedt zulke commerciële activiteiten te ondernemen, maar banken maken gretig gebruik van de uitzonderingen die de Fed sinds 2003 toestaat. Inmiddels hebben de zes grootste Amerikaanse banken 14.401 dochterondernemingen die geen financiële instelling zijn. Daarmee beheren ze cruciale infrastructuur zoals havens, elektriciteitscentrales, parkeergarages en vliegvelden. Goldman Sachs maakt drank in blik duurder Goldman Sachs is de voorbije jaren een vooraanstaande rol gaan spelen in de opslag van aluminium in de Verenigde Sta*ten. Een van de vaststellingen is een logistiek dochterbedrijf van Goldman Sachs er alles aan gedaan heeft om het aluminium zo lang mogelijk in haar maga*zijnen te houden. Dat vergde wel creativiteit. Zoals het over en weer vervoeren van het alu* minium van het ene magazijn naar het andere. En dat om de regel van de Londense metalen* beurs LME te omzeilen. Want die bepaalt dat dagelijks een minimumvolume verscheept moeten worden vanuit de magazijnen naar klanten. De lan*gere opslagtijd leverde Goldman Sachs heel wat extra inkomsten op. Deze kosten beïnvloedden bovendien de aluminiumprijs op de beurs. In 2011 deed wees Coca Cola het magazijnenfiliaal van Goldman Sachs met de vin*ger voor de stijging van de alu*miniumprijs. De Amerikaanse krant The New York Times die het geschuif met aluminiumvoorraden het voorbije weekend wereldkundig maakte, schat dat dit de voor*bije drie jaar de Amerikaanse consument 5 miljard dollar heeft gekost. Barclays manipuleerde de stroomprijzen De Amerikaanse energieregula*tor FERC wrijft de Britse bank Barclays en vier van haar vroe* gere traders aan tussen no* vember 2006 en december 2008 de elektriciteitsprijzen in verscheidene staten in het westen van de Verenigde Sta*ten hebben gemanipuleerd. Als straf werd vorige week een boete van in totaal 488 miljoen dollar opgelegd. De kans is groot dat nog ande*re banken een boete krijgen. De Amerikaanse energieregula*tor is sinds 2001 minstens der* tien zaken aan het onderzoe*ken waarbij er aanwijzingen zijn dat de energieprijzen ge*manipuleerd zijn. Andere ban*ken die geviseerd worden zijn Deutsche Bank en JP Morgan. Deze laatste bank is overigens al aan het onderhandelen over een minnelijke schikking. Vol*gens de Wall Street Journal gaat het om 410 miljoen dollar en is de bank bereid af te zien van 200 miljoen dollar onbe* taalde facturen. Het ziet er niet naar uit dat de banken zonder tegen te prutte*len schuld gaan bekennen. Bar* clays heeft al laten weten zich met hand en tand te verdedi*gen tegen de beslissing van de energieregulator. Morgan Stanley kan zwaar wegen op benzineprijs De Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley is sinds 2006 nauw betrokken bij de olieaan*voer en *opslag in de Verenig* de Staten. De bank is medeaandeelhouder van de Amerikaanse olietanker*rederij Heidmar. Deze reder heeft een belangrijk marktaan*deel in de olietransporten rich*ting VS. Tot 2008 was het zelf volledig eigenaar van de rede*rij. De vloot van deze reder – 120 olietankers – was goed voor de aanvoer van 31 miljoen vaten ruwe olie naar de VS tijdens het eerste kwartaal van dit jaar. Tegelijk is Morgan Stanley eige* naar van een opslagbedrijf voor afgewerkte olieproducten, Transmontaigne. Die heeft zo* wat een derde van de volledige opslagcapaciteit in de VS in handen. Tijdens de hoorzittingen in de Amerikaanse Senaat weerklonk al de vraag of de zakenbank daardoor de macht heeft om de prijs te beïnvloeden die de Amerikanen betalen voor benzi*ne. Het is niet uitgesloten dat Morgan Stanley die macht zou misbruiken, erkende een top* man van een vooraanstaand Amerikaans advocatenbureau. DS, 26-07-2013 (Ilse Van Heusden/PSE)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |