|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Computer raadt leeftijd en geslacht twitteraar
Computerprogramma Tweetgenie kan aan de hand van taalgebruik de leeftijd en het geslacht van Nederlanstalige twitteraars raden. Volgens de makers heeft het programma in 85 procent van de gevallen het geslacht correct.
Bij de inschatting van de leeftijd zit de computer er gemiddeld minder dan vier jaar naast. Hiermee is de inschatting van de computer over de leeftijd op basis van tweets iets nauwkeuriger dan die van mensen. Onderzoekers van het Nederlandse Meertens Instituut en de Universiteit Twente ontdekten dat als twitteraars in groepen worden verdeeld, de stijl van die groep sterk overeenkomt. Zo praten jongeren vaker over zichzelf en over onderwerpen als school. Ook gebruiken ze meer smileys dan oudere twitteraars. Die gebruiken op hun beurt bijvoorbeeld weer langere woorden, langere zinnen, links en hashtags in hun tweets. Enkel taal Via de website van TweetGenie kan men op basis van iemands tweets redelijk nauwkeurig de leeftijd en het geslacht van die persoon inschatten. Het programma kijkt hierbij enkel naar het taalgebruik van de twitteraar, en niet naar de naam, de foto of het profiel. De tweets moeten natuurlijk wel openbaar zijn. Op basis van eerste onderzoeksresultaten schijnt de computer een betere inschatting van leeftijd te kunnen maken dan personen. Voor iedereen die denkt dit beter te kunnen dan de computer is er een test op TweetGenie. Het programma vergt nog wel enkele verbeteringen. Zo is het op het moment bijvoorbeeld nog erg moeilijk om de leeftijd van twitteraars ouder dan 35 goed in te schatten. Marketing Het programma is onderdeel van het promotieonderzoek van een studente van de Universiteit Twente. Zij wil onder meer onderzoeken hoe verhalen en geruchten zich via sociale media verspreiden. Hierbij is het van groot belang om verschillende typen gebruikers te kunnen onderscheiden. Verder is de ontwikkelde techniek mogelijk interessant voor allerhande marketingdoeleinden, luidt het. Bron: Het laatste nieuws http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...witteraar.dhtml Commentaar: Jawel, een artikel van het Laatste Nieuws! We wisten al langer dan vandaag dat grote sociale mediasites zoals facebook en twitter onze persoonlijke gegevens gebruiken om doelgericht reclame te versturen. Dit is echter aan de hand van de gegevens die je ingeeft op de site. Reclame sturen gericht op je posts of tweets is nog net een stap verder. Een inbreuk op de privacy kunnen we het echter niet noemen, je kiest nog steeds zelf of je een account maakt of niet en wat je er al dan niet opzet aan gegevens of reacties! |
#2
|
|||
|
|||
We weten natuurlijk al langer dan vandaag dat producenten alles uit de kast halen om hun producten aan de consument te brengen. Daarom dat het mij dan ook niets verbaasd dat zulke programma's bestaan.
Zoals Simon ook al aangeeft, vind ik ook dat er geen sprake is van inbreuk op de privacy omdat je inderdaad zelf kiest of je een profiel aanmaakt en wat je op je profiel zet en wat niet. |