![]() |
#1
|
|||
|
|||
De Lijn verhoogt tarieven
De Lijn verhoogt tarieven
Een rit met bus of tram van De Lijn wordt op 1 juni duurder. De openbaarvervoermaatschappij voert een gemiddelde prijsstijging met 1,91 pct door. De nieuwe tarieven volgen de stijging van de levensduurte. Brusselse en Waalse 65-plussers betalen 36 euro voor een jaarabonnement. Vlaamse senioren blijven gratis rijden. De abonnementen worden gemiddeld 2,04 procent duurder. Een Buzzy Pazz, het jongerenabonnement voor -25 jarigen, kost voor een jaar voortaan 182 euro, een Omnipas (25-64 jaar) komt op 237 euro. Voor sociale abonnementen Omnio-WIGW en VG (Vervoersgarantie) betaalt de reiziger vanaf 1 juni 36 euro voor een jaar. 65-plussers die niet in Vlaanderen wonen, betalen voortaan 36 euro voor een jaarabonnement. Ze kunnen hiervoor terecht in de Lijnwinkels. Waalse senioren rijden nog tot en met 30 juni gratis bij De Lijn. Vanaf 1 juli moeten ook zij betalen. Vlaamse senioren kunnen gratis blijven rijden met De Lijn, maar betalen wel bij de MIVB (Brussel) en de TEC (Wallonië). Een jaarabonnement voor hen kost 60 euro bij de MIVB en 36 euro bij de TEC. Een rit van één of twee zones met een Lijnkaart zal 1 euro kosten, met de Lijnkaart procent is dat 0,80 euro. De vorige tariefverhoging van Lijnkaarten dateert van 2,5 jaar geleden. De prijs van een sms-ticket gaat met 0,10 euro omhoog. Dat is volgens de maatschappij de eerste verhoging sinds 2010. Een sms-ticket voor 60 minuten zal 1,40 euro kosten, een voor 120 minuten 2,20 euro. Daarbij komt nog een telecomkost van 0,15 euro voor de operator. De biljetprijs wordt een maand later aangepast. Vanaf 1 juli kost een biljet in voorverkoop voor 1 of 2 zones 1,30 euro. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-tarieven.dhtml Commentaar: Met weer een prijsverhoging wordt het openbaar ook niet echt gepromoot. Naar mijn mening mogen ze 65-plussers ook een abonnement laten betalen. Natuurlijk aan een sterk verminderde prijs. Zoals in Wallonië bijvoorbeeld, daar betalen senioren jaarlijks 36 euro voor een abonnement. Dit is nu toch niet veel en zo spaar je de dagelijkse pendelaars weer een beetje tegen prijsverhogingen. |