|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Minister: "Drama in Bangladesh niet echt ernstig"
Het aantal slachtoffers als gevolg van het instorten van een gebouw in Bangladesh waarin een kledingfabriek was gevestigd, is opgelopen naar ruim 540. Verwacht wordt dat het dodental als gevolg van de ramp, die zich 24 april voordeed, nog verder oploopt. Afgelopen nacht werden nog vijftien lichamen geborgen en tientallen mensen zijn nog steeds vermist na de instorting.
Intussen is zowel in Bangladesh als daarbuiten hevige kritiek ontstaan op minister van Financiën Abul Maal Abdul Muhith, die het drama gisteren omschreef als 'niet echt ernstig'. Tijdens een bezoek aan de Indiase hoofdstad New Delhi zei hij: "De actuele problemen, ach, ik denk niet dat het echt ernstig is. Het is een ongeval." Maatregelen "De maatregelen die we hebben genomen om er zeker van te zijn dat het niet nog eens gebeurt, zijn vrij uitgebreid en ik denk dat ze door iedereen verwelkomd zullen worden." Tijdens een brand in een kledingfabriek waarbij vijf maanden geleden 112 mensen om het leven kwamen, deed de regering soortgelijke toezeggingen. De overheid stelt volgens critici alles in het werk om haar verantwoordelijkheid te ontlopen vanwege het gebrek aan toezicht tijdens de bouw en in de ontwerpfase. De burgemeester van Savar, de voorstad van Dhaka waar de ramp plaatsvond, is intussen geschorst. Gisteren werd een van de ontwerpers van het gebouw opgepakt. Grote druk Meer dan 2.400 mensen raakten gewond bij het drama dat Bangladesh onder grote druk zet om de internationale arbeidsstandaarden in te voeren in te confectie-industrie, goed voor net geen tachtig procent van de export van het Zuid-Aziatische land. De vereniging van confectiebedrijven vroeg haar zowat 3.500 leden gisteren voor 30 mei voorstellen op tafel te leggen in verband met de inspectie van de ateliers door experts. Ze vrezen immers dat internationale ondernemingen hun bestellingen annuleren als de veiligheid in Bangladesh niet verbetert. bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...t-ernstig.dhtml Eigen mening: Deze man had gewoon in de reclame moeten gaan, aangezien hij echt zever in pakjes verkoopt! Zeggen dat de maatregelen die nu getroffen worden om alles te verbeteren vrij groot zijn, staat gewoon gelijk aan liegen. Hij probeert nu gewoon de aandacht weg te houden van de ramp door te zeggen dat dit de volgende keer niet meer zal gebeuren etc. En hij zal dit blijven doen tot de mensen het drama weer vergeten zijn. En wat blijkt de volgende keer: Er is geen enkele maatregel getroffen. Want die volgende keer zal zeker en vast komen! Ik vind dit werkelijk schandalig. En dat de internationale ondernemingen hun bestellingen zouden annuleren? Daar geloof ik werkelijk niets van, dat zeggen ze nu ook maar gewoon om het plebs rustig te houden. Zolang zij daar extreem goedkope werkkrachten kunnen terugvinden, zal de houding van deze internationale ondernemingen niet veranderen! |