actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 1st May 2013, 14:47
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User

Vind-ik-leuks redden geen levens

'Vind ons leuk op Facebook, en we enten geen enkel kind in tegen polio'. Dat is de opmerkelijke boodschap van een nieuwe campagne van UNICEF Zweden.

Facebook en sociale media zijn geschikte instrumenten om een probleem onder de aandacht te brengen, maar een eenvoudige klik op een 'vind ik leuk'-knop of een retweet brengen weinig zoden aan de dijk. Slacktivism is de term die in deze context wel vaker opduikt: een liefdadigheidsactie ondersteunen met een muisklik die hoegenaamd niets verandert.

Frappant is dat uit onderzoek blijkt dat één op de zeven mensen gelooft dat een organisatie leuk vinden op Facebook even goed is als geld geven. UNICEF Zweden kaart dat probleem aan en roept mensen in een cassante campagne op om geld te storten, en niet gewoon op Facebook-duimpjes te duwen.

Bron: De Standaard, 30/04/2013, http://www.standaard.be/cnt/DMF20130430_096

Commentaar:
Ik vind dit eigenlijk een goede campagne. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die geloven dat als ze gewoon iets leuk vinden op Facebook, ze daar andere mensen mee kunnen helpen. Dit klinkt misschien absurd, maar ik denk dat er meer mensen zo zijn dan dat wij denken. Met deze campagne confronteren ze die mensen daarmee, zo zullen ze beseffen dat dit niet de manier is om mensen te helpen en organisaties te steunen. Iedereen kan gewoon een pagina aanmaken op Facebook of andere sociale media. Dus iedereen kan ook zo'n pagina aanmaken. Ik denk dat veel van deze pagina's gewoon nep zijn. Waarom dat sommige mensen dit doen, begrijp ik ook niet goed. Misschien willen de makers van deze pagina's gewoon veel likes. In ieder geval, gewoon dingen leuk vinden, helpt deze organisaties echt niet!
Met citaat antwoorden
Oud 1st May 2013, 16:51
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User

Ik deel dezelfde mening als Fenne. Ik merk zelf, als facebook-gebruiker, dat veel mensen bij bepaalde acties meteen op 'vind-ik-leuk' klikken. Zo lijkt het voor hen dat ze die bepaalde actie steunen, maar dat doen ze eigenlijk niet. Het enige dat zij doen, is de actie verspreiden bij hun vrienden, en meer publiciteit geven aan de actie. Op zich is dit ook belangrijk: hoe meer belangstelling, hoe meer kans de actie gesteund wordt. Net hetzelfde bij foto's/filmpjes van mishandelingen van dieren/mensen. Het zijn shockende beelden, maar een 'vind-ik-leuk' knopje gaat hier spijtig genoeg niets aan veranderen. Het is dus zeker belangrijk dat dit eens vermeld wordt aan de mensen die dachten dat ze zo wel de actie steunden. Ik ben voorstander van deze campagne! Hopelijk gaan de facebookgebruikers het nu doorhebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.