actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 6th May 2013, 21:47
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User

93-Jarige bewaker van Auschwitz gearresteerd

Een voormalige 93-jarige bewaker van het concentratiekamp in Auschwitz is in Duitsland aangehouden. Dat meldt het parket van Stuttgart vandaag.
"De gerechtelijke politie van Baden-Württemberg (...) heeft een 93-jarige voormalige bewaker van het concentratiekamp in Auschwitz aangehouden in zijn woonst. Hij maakte deel uit van de dienst van bewakers, van de herfst van 1941 tot de sluiting in 1945 en wordt verdacht van medeplichtigheid aan moord", meldt het parket in een persbericht.

Hans Lipschis
Er werd geen informatie gegeven over zijn identiteit, maar volgens de Duitse media gaat het om een zekere Hans Lipschis, geboren in Litouwen, die in Aalen woont, in het zuidwesten van Duitsland.

In zijn rapport van 2013 zette het Simon Wiesenthalcentrum, dat voormalige nazi's opspoort, Lipschis op de vierde plaats van meest gezochte criminelen.

Kok
Het centrum bevestigt dat hij in het bataljon van de SS heeft gediend tussen 1941 en 1945, en dat hij "deelnam aan massamoorden en aan de vervolging van onschuldige burgers, voornamelijk Joden".

Volgens een regionale radio- en televisieomroep zei de man dat hij in Auschwitz als kok had gewerkt, niet als bewaker van het kamp dat de nazi's bouwden in het bezette Polen.

Verenigde Staten
Volgens de krant Die Welt werd Lipschis genaturaliseerd door het nazi-regime. Hij vestigde zich in 1956 in de Verenigde Staten en leefde in Chicago tot zijn uitwijzing naar Duitsland in 1983.

bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...rresteerd.dhtml

commentaar: Ik vind het persoonlijk nutteloos om deze man nog een gevangenisstraf te geven. Het gaat hier niet om iemand die een hoge functie had binnen het nazi-regime. Nee, het gaat hier om een simpele bewaker, een soldaat die orders moest gehoorzamen om het vuurpeloton te vermijden. Na zoveel jaren is die man zijn straf nutteloos. Het gerecht heeft zijn kans al lang gemist om de man te straffen voor zijn daden en (eventuele) extreme politieke overtuigingen. Men zou hem beter grondig interviewen en hem gebruiken om onze kennis van de geschiedenis te verrijken. Die man zat binnenin het nazi-regime. Hij moet dus een schat aan kennis bezitten over werkmethodes, systemen, regels,... Aan de andere hand vind ik het wel raar dat hij zich zo lang en zo goed heeft kunnen schuilhouden. Misschien had hij toch wel enkele connecties. Zouden nazi's dan toch nog een aantal geheime toevluchtsoorden gehad hebben waar we nog niets van af weten?

Laatst aangepast door v*ncent.peeters : 6th May 2013 om 21:58.
Met citaat antwoorden
Oud 7th May 2013, 10:35
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User

Zeker zoals Vincent aanhaalt lijkt het me langs de ene kant wat nutteloos dat deze man nu nog aangehouden wordt. Zijn leeftijd en het feit dat hij altijd vrijuit gebleven is zijn zeker factoren die het absurd maken hem nu nog op te sluiten. Maar anderzijds het blijven gruwelpraktijken die zich toen hebben afgespeeld en in mijn ogen is een bewaker toch 1 van de personen die hier toen in meedeed. Als je de verhalen van wat er zich toen afspeelde gaat bekijken, kan iedereen zich wel bedenken dat het geen bewaker was die niets van geweld zou gebruiken. Oké ik ga hier misschien in op mijn veronderstellingen, maar ik denk dat ze hier toch al heel wat info over gehad hebben. Niet elke bewaker is hetzelfde, maar er zijn er maar weinigen die de joden toen durfden te helpen. In een artikel dat ik hierover las, was de man zeker geen onbekende.
Maar ook zoals Vincent zegt lijkt het me interessanter deze man zijn verhaal te laten doen, het is ongetwijfeld zo dat hij ons misschien dingen kan vertellen die onze geschiedenis nog kan verrijken.
Met citaat antwoorden
Oud 9th May 2013, 17:36
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User

Als die man zijn verhaal mocht doen zonder veroordeeld te worden, hoe weten we dan zeker dat hij de waarheid vertelt? Per slot van rekening is hij er al zoveel jaren in geslaagd om anoniem, zonder verleden, zonder dat iemand iets van hem wist, te leven in de gemeenschap. Hoe komt het trouwens dat hij in 83, bij zijn uitwijzing naar Duitsland, niet opgepakt werd? Ik vind wel dat hij berecht zou moeten worden, zo niet gaat hij vrijuit voor misdaden of medeplichtigheid aan misdaden. Hem opsluiten heeft misschien geen zin meer, maar hem berechten wel vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:49.