|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Argentijn Bergoglio is in meerdere opzichten een primeur
Argentijn Bergoglio is in meerdere opzichten een primeur
Jorge Mario Bergoglio is paus Franciscus I De uitdagingen voor de nieuwe paus De kardinaal-protodiaken, de Franse kardinaal Jean-Louis Tauran, maakte iets na acht uur bekend dat de Argentijn Jorge Mario Bergoglio de nieuwe paus wordt. Hij behoorde niet tot de vaakst genoemde kanshebbers. De nieuwe paus is in meerdere opzichten een primeur. Hij is de eerste paus uit Amerika, de eerste jezuïet en de eerste paus die zich Franciscus noemt. De laatste niet-Europese paus was Gregorius III in de achtste eeuw, meer dan 1200 jaar geleden dus. Bij deze pausverkiezing werd de 76-jarige jezuïet nauwelijks gerekend tot de kanshebbers, onder meer wegens zijn gezondheid.. Dat was bij de vorige pausverkiezing, toen Ratzinger uiteindelijk paus werd, overigens anders. Toen was hij een favoriet. Volgens insiders moest hij het tijdens dat vorige conclaaf na 4 stemronden net afleggen tegen de latere Benedictus XVI. Italiaanse ouders Jorge Mario Bergoglio werd in Buenos Aires, Argentinië, geboren. Zijn ouders waren Italiaanse immigranten. Hij trad in bij de jezuïeten, meldt KerkNet. Daar werd hij in december 1969 priester gewijd. In mei 1992 werd hij benoemd tot hulpbisschop van Buenos Aires. In juni 1997 benoemde de paus hem tot aartsbisschop coadjutor van Buenos Aires en in februari 1998 volgde hij kardinaal Antonio Quarracino op. Het was paus Joannes Paulus II die hem in februari 2001 tot kardinaal benoemde. De voorbije jaren ging hij in eigen land meermaals de confrontatie aan met de regeringen van Nestor en Cristina Kirchner. Zo leverde hij kritiek op de corruptie en armoede, en keerde hij zich tevergeefs tegen de legalisering van het homohuwelijk in Argentinië. 'Ze zijn me aan het einde van de wereld komen halen' Voor Latijns-Amerika is de keuze van Bergoglio natuurlijk een belangrijke zaak. Er blijkt ook duidelijk uit dat de Kerk prestige en invloed verliest in Europa, terwijl het katholieke geloof elders bloeit - met name in Afrika en Zuid-Amerika. De nieuwe paus heeft geen ervaring in de curie. Als Zuid-Amerikaan kan hij een brugfunctie vervullen tussen de westerse wereld en de rest van de wereld. In zijn korte toespraak op het balkon zei de nieuwe paus dat de kardinalen hem 'aan het einde van de wereld' zijn komen halen. 'Maar hier ben ik.' Hij vroeg de menigte in Rome te bidden voor zijn voorganger. Daarna bad het Sint-Pietersplein voor hem, voor Franciscus I. BRON: De Standaard http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130313_110 mening: Hij was bij de vorige pausverkiezing een van de favorieten, dus het is niet echt gek dat hij het uiteindelijk heeft gehaald. Ik vond het een wijze beslissing dat de vorige officieel aftrad om gezondheidsredenen. Dit was volgens mij de beste oplossing, omdat hij aangaf dat hij de kerk niet meer kon leiden. Later werd er dan ook vermeld dat dit met de tanende gezag van de kerk te maken zou kunnen hebben. Ik ben alvast benieuwd naar wat deze nieuwe paus zal realiseren. Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 13th March 2013 om 23:50. |
|
|||
|
|||
Het feit dat nog niemand van deze paus heeft gehoord, is volgens mij niet perse een slecht teken. Franciscus I blijkt een heilig persoonlijk leven te hebben en is niet de persoon die het meeste in de spotlights is gekomen. Hij vraagt meteen om te bidden voor de vorige paus en daarna voor hem, wat ik ook erg positief vindt. Het is al gebeurd in het verleden dat een paus door deze plotse 'machts'functie verwaand worden en niet meer kijken naar het heil van de kerk. Deze paus daarentegen lijkt mij erg nederig maar toch standvastig. En standvastigheid is volgens mij wat de Kerk nodig heeft.
|