|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Amper 13 procent van de Vlamingen heeft nog vertrouwen in de Kerk
Amper 13 procent van de Vlamingen zegt nog veel of heel veel vertrouwen te hebben in de katholieke Kerk. In 2009 was dat nog 31 procent. Door de pedofilieschandalen heeft de katholieke Kerk in enkele jaren tijd nog meer vertrouwen verloren bij de Vlamingen.
Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Centrum voor Sociologisch Onderzoek aan de KU Leuven, waarover De Standaard en Het Nieuwsblad maandag berichten. Negen op de tien Vlamingen vinden dat de Kerk het misbruik te vaak in de doofpot heeft gestopt en het eigen instituut nog altijd belangrijker vindt dan de slachtoffers. Zelfs bij devote gelovigen, die nog meerdere keren per maand naar de kerk gaan, is het vertrouwen in het instituut met de helft gedaald. Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1343088/amper-13-pct-van-de-vlamingen-heeft-nog-vertrouwen-in-de-kerk.aspx Mening: mijn mening hierover is totaal niet verbaasd. Het is wel duidelijk dat iedereen al minder in de kerk gelooft. Wat me wel verbaasd, is het feit dat de pedofilieschandalen hier de aanzet van zou zijn. Het is toch niet enkel hierdoor dat de Vlaming minder in de kerk gelooft. Als men de cijfers van 50 jaar geleden gaat bekijken, dan zijn deze ook fors gezakt. Dit namelijk door het feit dat toen de mensen ook echt naar de kerk moesten. Dus ik vind het eigenlijk raar dat ze het pedofiliegedrag nu als reden nemen. Het zal er zeker en vast wel iets mee te maken hebben, maar dat de cijfers de helft zijn gezakt klinkt in mijn ogen een beetje onlogisch. Als men de mensen terug zou verplichten om naar de kerk te gaan, dan zullen de cijfers terug stijgen, maar dit hoeft voor mij niet. Iedereen heeft vaak gewoon ook andere plannen op zondag dan naar de kerk te gaan en het pedofilieschandaal zal ook wel hier deels mee te maken hebben. Over het algemeen zijn de mensen nu minder gelovig dan vroeger en daarom is het vertrouwen ook al wel gezakt, denk ik.
|
|||
|
|||
Ook mij verbazen deze cijfers niet. Het is gewoon simpel. Kijk eens naar je omgeving. Kijk naar je ouders en grootouders, mensen die steeds geleerd hebben om te geloven n nog dikwijls naar de kerk gingen. Ook zij hebben hun vertrouwen verloren. Het uitkomen van de pedofilieschandalen, uitspraken van geestelijken die gezien de tijd waarin we leven niet meer door de beugel kunnen… Hoe kunnen wij jongeren nu nog vertrouwen hebben in de kerk als we opgroeien met dit soort berichtgeving om ons heen. Daar komt dan ook nog eens bij dat onze grote voorbeelden, onze ouders en grootouders, ook hun geloof in dit instituut verliezen, dus we leren het niet meer aan en kweken enkel nog wantrouwen en dit al van jongs af aan.
|
|
|||
|
|||
Om dit cijfer terug te laten stijgen is 'modernisering' volgens mij het antwoord. Waarom zouden jongeren zin hebben om naar de kerk te gaan? Bijbelse verhalen worden er monotoon voorgelezen en liederen worden er gezongen in samenspel met een angstaanjagende orgel. Waar is de link met de leefwereld van de jongeren? Het onderwijs is op dat vlak al een beetje gemoderniseerd...maar de kerk is steeds stil blijven staan. Daarnaast is ook het ouderwetse celibaat er nog steeds van kracht. Waarom??? vraag ik mij af! Al meermaals is bewezen dat dit niet meteen een maatregel is die positieve effecten heeft.
Wanneer zou ik terug naar de kerk gaan? - wanneer een kerk vrolijkheid uitstraalt, - wanneer er mag gelachen worden, - wanneer bezinnen er ook echt bezinnen wordt, - wanneer de bijbelse verhalen er op een inspirerende manier gebracht worden, - wanneer er oog is voor het 'nu'! |