actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th February 2013, 14:47
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User

Tweetalige baby's onderscheiden grammatica al vanaf zeven maanden

Tweetalige baby's onderscheiden grammatica al vanaf zeven maanden

Nog voor ze kunnen praten, kunnen kinderen die tweetalig worden opgevoed al grammaticale verschillen tussen die twee talen onderscheiden. Ze doen dat al vanaf de leeftijd van zeven maanden, blijkt uit een studie van de University of British Columbia en de Université Paris Descartes.
"Baby's zijn al vanaf zeven maanden gevoelig voor de grammaticale verschillen tussen twee talen en ze gebruiken die om de talen uit elkaar te houden", zegt psychologe Janet Werker van de Canadese University of British Columbia.

Uit eerder onderzoek van de universiteiten was gebleken dat heel jonge kinderen de frequentie waarmee woorden terugkeren in een taal gebruiken om het belang van die woorden vast te stellen. "In het Engels bijvoorbeeld komen de woorden 'the' en 'with' veel vaker terug dan andere woorden. "Baby's leren een taal in feite door te tellen."

Nieuwe strategieën
"Maar baby's die tweetalig opgevoed worden, hebben meer nodig dan dat. Zij ontwikkelen nieuwe strategieën die eentalige baby's niet noodzakelijk nodig hebben", voegt Werker toe. De tweetalige baby's onderscheiden de talen onder meer op basis van toonhoogte en klemtoon. De onderzoekers halen het voorbeeld aan van het Engels en het Japans, twee talen die een omgekeerde woordvolgorde kennen.

"Wie thuis twee talen spreekt, hoeft niets te vrezen. Je baby is zeer goed uitgerust om de twee talen uit elkaar te houden en doet dat op opmerkelijke wijze", besluit de onderzoekster. De studie werd voorgesteld tijdens de jaarlijkse conferentie van de American Association for the Advancement of Science (AAAS), in Boston.

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/38/Kindere...n-maanden.dhtml

Mening:
Het is heel opmerkelijk en fascinerend hoe ons brein werkt. Het feit dat baby's, nog voordat ze zelf kunnen spreken, grammatica kunnen onderscheiden, vind ik heel straf. Langs de ene kant verschiet ik er dan ook weer niet van. Het is algemeen geweten dat baby's veel gevoeliger zijn, voor alles. Het is zelfs zo dat wanneer de ouders veel ruzie maken waar de baby bij is, dat de baby daar later de gevolgen van draagt.
Ik ben zelf tweetalig opgevoed en als ik er over nadenk dan heb ik ook nooit problemen gehad om de talen te onderscheiden van elkaar. Ik heb het nooit echt 'aangeleerd', ik sprak de talen gewoon door elkaar en vond dat maar normaal ook. Op school werd ik soms wel gebruikt als 'circus-act', dan moest ik Nederlandse woorden vertalen in het Frans naar ieders verbazing want Frans hadden we nog nooit gehad op school. Hierdoor besefte ik dat het niet zo normaal was, dat dit niet bij iedereen zo was. Maar het is zeker geen probleem voor kinderen, ik heb er nooit last van ondervonden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:39.