![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Intercity vervangt Fyra vanaf 18 februari
Intercity vervangt Fyra vanaf 18 februari
Naar een langetermijnoplossing voor de uitgevallen Fyra wordt nog gekeken. Den Haag wil nog steeds eigen verbinding met Brussel TreinTramBus: ‘Stap in goede richting' De falende hogesnelheidstrein Fyra zal vanaf 18 februari worden vervangen door een intercity tussen Den Haag en Brussel. Die rijdt in het begin twee keer per dag tussen Brussel-Zuid en Den Haag Hollands Spoor. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. Dat bevestigt Bart Crols van de NMBS. De intercity is een tijdelijke oplossing om de uitgevallen Fyra tussen Amsterdam en Brussel te vervangen. Een kaartje zal evenveel kosten als voor de Benelux-trein. De intercity, een locomotief met rijtuigen, vertrekt in Brussel-Zuid en stopt nog in Brussel-Centraal, Mechelen, Antwerpen-Centraal, Roosendaal, Dordrecht en Den Haag. Voorts blijft de intercity tussen Antwerpen-Centraal en Roosendaal bestaan tot 11 maart. Ook die rijdt acht keer per dag. Dit is volgens Bart Crols een alternatieve oplossing voor het treinverkeer tussen België en Nederland. 'De Fyra ligt stil. Er wordt hard gewerkt om de problemen met die hogesnelheidstrein op te lossen. Later moeten we bekijken of de Fyra terug betrouwbaar kan gebruikt worden. We hebben hem nog niet volledig afgeschreven en we werken verder hard aan een nieuwe betrouwbare dienstregeling tussen België en Nederland', aldus Crols. Overstappen Het is volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) niet mogelijk de verbinding door te trekken naar Amsterdam omdat het daarvoor te druk is op het spoor. Reizigers uit Amsterdam kunnen voortaan met de Fyra naar Rotterdam en daar overstappen op de trein naar België. De Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) had de NS en de NMBS tot vrijdag de tijd gegeven om met een tijdelijke oplossing te komen. Daarom werd er de afgelopen dagen koortsachtig overlegd, onder meer met infrastructuurbeheerders ProRail en Infrabel. Dat bleek nog niet zo makkelijk, omdat er ruimte op het spoor moest komen, net als treinstellen en locomotieven. De Nederlandse staatssecretaris is tevreden met de oplossing omdat ze hierop heeft aangestuurd. Ze sprak van een 'goed alternatief en een duurzame tijdelijke oplossing'. Nog geen langetermijnoplossing Naar een langetermijnoplossing voor de uitgevallen Fyra wordt nog gekeken. Die hangt onder meer af van de technische stand van zaken rond de Fyra en eventueel vervangend materiaal. De NS en de NMBS hebben de Italiaanse fabrikant van de Fyra Ansaldobreda in gebreke gesteld. De fabrikant heeft drie maanden de tijd gekregen om de problemen te verhelpen. Datum: vrijdag 1 februari 2013 Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/det...130201_00453625 Mening: Het is belachelijk dat er zoveel geïnvesteerd werd in die Fyra, maar dat deze trein absoluut niet werkte. Ik vind het onverantwoord dat zulke treinen ingevoerd worden zonder een goede 'kwaliteitscheck' en genoeg testritten. Ik weet niet of deze treinen een goede keuring gehad hebben, maar als ze een heel goede keuring gehad hadden, wist de producent dat er misschien mogelijke defecten zouden kunnen ontstaan. Het is wel goed dat er nu een tijdelijke oplossing is voor het probleem, maar toch hoop ik voor de internationale reizigers dat er een nieuw project komt. Een project met rijdende treinen en niet met treinen die direct naar de vaantjes zijn. Een duur grapje is dit allemaal dus. |