|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Opgeleukte reclameblokken op Vier mogen niet
Opgeleukte reclameblokken op Vier mogen niet
In strijd met het mediadecreet 'De snelste quiz ter wereld' werd uitgezonden in de reclameblokken tijdens het programma 'De slimste mens ter wereld'. 'De snelste quiz ter wereld' werd uitgezonden in de reclameblokken tijdens het programma 'De slimste mens ter wereld'. vier De opgeleukte reclameblokken op Vier zijn in strijd met het Mediadecreet. SBS Belgium wordt ervoor gewaarschuwd en moet de overtreding stopzetten. Dat meldt de VRM, de Vlaamse Regulator voor de Media. Op 17 september 2012 werd de commerciële zender Vier gelanceerd. In de weken voorafgaand aan die lancering werd in de pers al melding gemaakt van het feit dat Vier met een vernieuwd format de reclameblokken aantrekkelijker wenste te maken. De VRM moest echter de effectieve uitzending van deze reclameblokken afwachten, aangezien de controle door de toezichthouder steeds na uitzending dient te gebeuren. De VRM onderzocht een selectie van uitzendingen in de avondprogrammatie van Vier. In de reclameblokken van verschillende programma’s, zoals ‘De Kruitfabriek’ en ‘De Slimste Mens ter Wereld’, werden naast reclamespots ook redactionele programmafragmenten uitgezonden, zoals ‘De snelste quiz ter wereld’ en ‘De kortste show’. ‘Duidelijk onderscheid’ Zowel het Mediadecreet als Europese regelgeving bepaalt dat televisiereclame herkenbaar moet zijn en duidelijk onderscheiden van redactionele inhoud. Daarmee wil de regelgever vermijden dat er verwarring ontstaat bij de kijker over de aard van de boodschap waarnaar hij kijkt, hetzij reclame, hetzij redactionele informatie. De VRM is van oordeel dat ‘De snelste quiz ter wereld’, ‘De kortste show’ en andere animatiefilmpjes als redactionele inhoud moeten worden beschouwd en bijgevolg niet in de reclameblokken mogen worden uitgezonden. Bron: De Standaard Mening: In de artikel wordt aangegeven dat Vier niet meer 'de snelste quiz ter wereld' mag tonen op zijn zender tijdens de reclameblokken. Dit zou in strijd zijn met de regelgeving omtrent reclame tijdens tv-programma's. Persoonlijk vind ik het wel goed dat er hier een strikte regelgeving voor is. Mensen weten vaak niet meer wat nu wel of niet reclame is. Dit kan misleidend zijn. Anderzijds worden we in onze maatschappij gebombardeerd door reclame op de straat, op tv, op de radio, op internet. Als er dan enkele ontspannende momenten tussen zitten is dit wel leuk. |
#2
|
|||
|
|||
Dat de huidige vorm van reclame op televisie stilaan verouderd is, is duidelijk. Steeds meer zijn er mensen die de gewenste programma's opnemen om dan een kwartiertje later te beginnen kijken. Zo kunnen ze immers de reclameblokken doorspoelen. Deze evolutie zal ervoor zorgen dat men minder winst haalt uit reclame op televisie. Logischerwijs zal dit dan weer een invloed hebben op de budgetten van de televisiezenders.
Daarom denk ik dan ook dat er steeds meer zenders zullen zijn die iets nieuws proberen om enerzijds geen inkomsten te verliezen uit de reclame en anderzijds geen kijkers verliezen die "wegzappen" tijdens de reclame. |