|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Smet: ‘Geen definitieve onderwijsnota'
Vlaams minister voor Onderwijs Pascal Smet (SP.A) benadrukt dat de gelekte nota over de lerarenloopbaan niet definitief is. De ganse hervorming van de lerarenloopbaan zal overigens niet deze legislatuur afgerond worden, al zullen er ook deze regeerperiode nog maatregelen genomen worden. Dat zei hij woensdag in het Vlaams Parlement.
De nota van de meerderheidspartijen lekte woensdag uit in De Standaard en in Het Belang van Limburg . Smet is ook ‘niet blij' met het lek, ‘maar het toont aan dat we de jongste maanden hard hebben gewerkt'. De nota is een ‘discussienota' die nog kan evolueren ‘en ook nog in mijn hoofd moet rijpen', zei Smet. ‘Ik heb altijd gezegd dat het loopbaandebat een werk voor twee legislaturen is'. Smet hoopt wel in januari of februari met een regeringsnota te komen, die de basis moet vormen voor overleg met de vakbonden en inrichtende machten. Smet erkent dat er opmerkelijke punten in de nota staan. ‘We zijn op een punt gekomen in het onderwijs dat cosmetische ingrepen alleen niet meer volstaan'. Prioriteiten in het loopbaandebat zijn voor de minister de werkzekerheid voor jonge leerkrachten en de schaalvergroting. Eén onderwijsnet in Vlaanderen komt er volgens Smet niet. ‘Er zal altijd een vrij net zijn, naast een officieel net'. Een eenmaking van de officiële netten is ook maar een piste, al kan er ook nagedacht worden over een grotere samenwerking, iets waar bepaalde gemeenten volgens Smet zelf vragende partij voor zijn. De Standaard 5/12/2012 Mening: Zoals we in de tekst kunnen lezen, gaat het nog maar over een discussienota. De regering denkt na over één officieel onderwijsnet in Vlaanderen, naast het vrije net. Maar hierover is helemaal nog niks beslist. Het zal dan ook wellicht nog meerdere jaren duren vooraleer in dit dossier een definitieve beslissing zal vallen. Trouwens, de hervorming van het secundair onderwijs ligt ook nog steeds op tafel bij onze minister van Onderwijs. Het is goed en nodig dat men in ons land stilstaat bij en nadenkt over verbeteringen in ons onderwijs. Vlaanderen scoort goed op gebied van onderwijs, maar we mogen die voorsprong niet uit handen geven. Daarom moeten we blijven zoeken naar manieren ter optimalisatie. |