|
|||
|
|||
6254 boetes voor foutparkeren
6254 boetes voor foutparkeren
07:54 ANTWERPEN STAD Er werden dit jaar al 6.254 boetes uitgeschreven voor automobilisten die hun wagen parkeerden op een parkeerplaats voor mensen met een handicap. De verkeerspolitie en het parkeerbedrijf GAPA starten vandaag met een bewustmakingscampagne. Met deze actie willen de politie en GAPA bestuurders aansporen om voorbehouden plaatsen vrij te laten voor mensen die ze echt nodig hebben. De verkeerspolitie stelde vorig jaar 6.579 overtredingen vast rond foutparkeren op plaatsen voor personen met een handicap. In 2012 zijn dat na elf maanden al 6.254 vaststellingen. De politie stelt vast dat tal van chauffeurs de voorbehouden plaatsen innemen hoewel ze niet over de correcte parkeerkaart beschikken. Ook het gebruik van een gekopieerde of ontleende kaart zorgt voor heel wat ergernis. Na een korte sensibiliseringsperiode waarin foutparkeerders een waarschuwende folder onder de ruitenwisser krijgen, maar ook effectief kunnen geverbaliseerd worden, start de politie met het systematisch takelen van foutgeparkeerde auto's. Overtreders betalen naast de takelkosten ook een boete van honderd euro. Bij het gebruik van valse of vervalste parkeerkaarten wordt bovendien het rijbewijs ingetrokken. Bron: Gazet van Antwerpen (http://www.gva.be/regio-antwerpen-s...utparkeren.aspx) Eigen mening Ik vind het schandalig dat dit getal zo hoog is. En dat is niet enkel een probleem in Antwerpen stad, maar overal. Mijn grootvader heeft het erg lang uitgesteld, maar heeft sinds kort ook een parkeerkaart voor personen met een handicap. Probeer maar eens in ons kleine Herentals een parkeerplaats te vinden. Op de Grote Markt zijn er 3, deze zijn altijd ingenomen. Soms hebben ze geen één van de drie een geldige parkeerkaart. Dan moeten de mensen die niet goed te been zijn wandelen van de ene kant van de markt naar de andere omdat zij 'snel even naar de bank moesten en er was geen andere plaats'. Ik vind het niet kunnen, ze zouden de boetes moeten verhogen! |
|
|||
|
|||
Het verbaasd me eigenlijk niet dat dit cijfer zo hoog ligt. Ik zie vaak mensen op een plaats staan voor gehandicapten zonder dat ze de juiste kaart hiervoor hebben. Het zou niet mogen, deze plaatsen zijn voorbehouden voor mensen die het echt nodig hebben. Ik denk dat dit probleem te wijten is aan het feit dat steeds meer en meer mensen de auto nemen, en er bijna overal te weinig parkeerplaatsen zijn. Zeker in steden en grote dorpen. Misschien als het openbaar vervoer (weer) aantrekkelijker zou worden, dat een deel van de mensen (weer) de bus/trein zou nemen, waardoor er al minder parkeerplaatsen nodig zijn. Bij ons in de straat zijn er sinds kort nieuwe parkeerplaatsen, één gehandicapten plaats. Een van mijn buurmannen gaat daar altijd staan omdat hij anders 2 meter verder moet wandelen om naar zijn huis te geraken. Een tamzak noem ik dat
|