|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Wegen en verkeer verwacht moeizame ochtenspits door aanvriezende regen
Samen met het Vlaams Verkeerscentrum waarschuwt het Agentschap Wegen en Verkeer voor een moeizame ochtendspits. Door de negatieve temperaturen en de voospelde regen en smeltende sneeuw, krijgen de strooidiensten het moeilijker om de gladheid te bestrijden.
Deze nacht en morgenochtend wordt er in Vlaanderen regen en smeltende sneeuw voorspeld. In combinatie met de negatieve temperaturen van het wegdek kan die neerslag gaan aanvriezen. Dit kan aanleiding geven tot gevaarlijk gladde wegen. De voorspelde regen en de smeltende sneeuw bemoeilijken de opdracht van de strooidiensten. Het gestrooide zout wordt hierdoor immers weggespoeld waardoor het amper effect heeft. De strooidiensten van het Agentschap Wegen en Verkeer houden de weersomstandigheden en de situatie op de weg nauwlettend in het oog. Ze staan klaar om indien nodig te strooien op de Vlaamse gewest- en autosnelwegen. Wegens de voorspelde moeilijke weersomstandigheden vraagt het Agentschap Wegen en Verkeer weggebruikers om hun rijgedrag aan te passen aan de realiteit op de weg. Sinds 15 oktober, het begin van de winterdienst, strooiden de strooidiensten van Wegen en Verkeer al 2211 ton zout. Afgelopen nacht bleven de temperaturen op de meeste plaatsen positief en werd er dan ook enkel gestrooid waar nodig. Sneeuw in Wallonië Dat nam niet weg dat het op bepaalde plaatsen gevaarlijk rijden bleef. Zo raakten op de Brusselse ring in Grimbergen verschillende auto’s betrokken bij een botsing. Daarbij raakte niemand gewond, maar door brokstukken was er wel hinder voor het verkeer. In Sint-Job-in-‘t-Goor reden vier auto’s op elkaar door het gladde wegdek. Daarbij vielen zeven gewonden, vanwie één in levensgevaar. Op de E411 tussen Namen en Waver slipte een vrachtwagen waardoor die in schaar over de rijweg kwam te staan. Het Waals verkeerscentrum Perex waarschuwt dat het in het zuiden van het land nog hevig kan sneeuwen. Vooral in de Ardennen is de situatie kritiek, hoewel daar geen enkel ernstig ongeval gemeld is. Weggebruikers wordt gevraagd om ook daar de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen, winterbanden te voorzien en strooiwagens niet in te halen Bron: de standaard online 2 december 2012 Eigen mening: Ik snap niet dat de strooidiensten altijd voor de regen of smeltende sneeuw strooit. Als je dit net voor dat het verkeer druk wordt doet denk ik dat het nog wel effect zou hebben. Ik vind dat ze dit zeggen om zicht er gewoon weg uit te praten. Ook vind ik het raar dat ze al van oktober strooien, toen was het helemaal nog niet koud en het vroos niet. Dan heeft het vind ik geen nut om te strooien, dit zout kunnen ze beter houden voor de echte sneeuw die er aan komt. En in de winter verschieten ze dan dat er geen zout meer is om op alle wegen nog te strooien? |