|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Kilometerheffing voor trucks maximum 15 cent per kilometer
De slimme kilometerheffing voor vrachtwagens, die volgens de huidige planning in 2016 wordt ingevoerd, zal - rekening houdend met de Europese regels - maximum 15 eurocent per kilometer kosten in Vlaanderen. Dat bleek vandaag bij de eerste voortgangsrapportage van het project in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement. De prijs van het wegenvignet voor personenwagens zou, gezien de tarieven in de andere Europese landen, tussen 70 en 90 euro liggen.
Over de uiteindelijke tarieven werd nog geen beslissing genomen, maar op vraag van de overheid heeft een consultant berekend wat het plafond is op basis van de Europese maximumtarieven. De heffing zou dan maximaal 15 cent per kilometer in Vlaanderen, 20 cent in Wallonië en 25 cent in Brussel bedragen. De verschillen worden verklaard door de uiteenlopende kosten om de wegen te onderhouden: Wallonië heeft bijvoorbeeld veel meer bruggen dan Vlaanderen. Vignet voor personenwagens Voor personenwagens komt er voorlopig geen kilometerheffing, maar een vignet. Buitenlanders betalen dat vignet bij het binnenrijden van ons land, de Belgen één keer per jaar ter aanvulling op de verkeersbelasting. "Het is niet de bedoeling dat de belastingdruk stijgt", benadrukte minister van Mobiliteit Hilde Crevits donderdag. "Hij wordt gewoon anders berekend". Uit een bevraging bij de belanghebbenden, onder meer de beroepsfederaties en de mobiliteitsverenigingen, blijkt evenwel een grote onvrede met het feit dat Belgen altijd een jaarvignet moeten kopen. Mogelijk krijgen dus ook landgenoten de kans om dat voor kortere periodes aan te schaffen. Slimme heffing voor auto's nog niet haalbaar Een slimme kilometerheffing voor personenwagens is voorlopig technisch niet haalbaar, bleek uit het voortgangsrapport. Ook de buurlanden hebben dat plan voor onbepaalde tijd in de koelkast gestoken, al geeft Crevits aan dat we die niet blindelings hoeven te volgen. "De heffing voor personenwagens ligt nog niet in de vuilnisbak". Oppositie heeft vragen Verschillende parlementsleden, onder wie Lode Vereeck (LDD) en Marino Keulen (Open Vld), stelden de hervorming van de verkeersbelasting vandaag in vraag. "Waarom gaan wij door met een systeem dat geen enkele impact heeft op files, op milieu, op belastingen?", vroeg Vereeck. "Waar zit hier de slimme filebestrijding?", wou Keulen weten. Crevits stipte daarop de verschillende voordelen van het nieuwe systeem aan. "Buitenlandse automobilisten zullen voor het eerst bijdragen voor het gebruik van onze wegen en de vrachtvervoerders worden gestimuleerd tot nadenken over hun routes. Nu worden er nog veel lege kilometers gereden", besloot ze. Vereeck pleitte er ten slotte nog voor om het vignet in te voeren voor alle vervoersmiddelen, onder meer ook voor tramgebruikers, maar stond alleen met die mening. Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...kilometer.dhtml Eigen Mening: Ik vind dit een goed idee aangezien wij als Belgen ook moeten betalen als wij o.a. door Zwitserland willen rijden. Langs de andere kant is het wel een beetje hypocriet van België dat we geld zouden vragen voor een verschrikkelijk slecht onderhouden wegennet waarmee we echt afgaan in het buitenland. Daarnaast is het niet eens aangenaam voor buitenlanders om door België te rijden aangezien de kans dat je op centrale punten als Brussel en Antwerpen file hebt zeer groot is. |