actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 16:38
E*y.Roelen E*y.Roelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 22
Vakbonden maken zich zorgen over schulden bij NMBS

Vakbonden maken zich zorgen over schulden bij NMBS
Bewerkt door: redactie −21/11/12, 14u45 − Bron: belga.be

© photo news.
In een visienota op de hervorming van de NMBS maakt het gemeenschappelijk vakbondsfront zich zorgen over de schulden bij de spoorwegen. In Gent lichtten de bonden vandaag hun visie op de hervorming van de NMBS op operationeel, sociaal en financieel vlak toe.
"Als we zien dat er een problematiek op ons afkomt die zo lang bij Sabena werd verdoezeld, dan is het onze plicht om ook daar onze mening over te geven, buiten het sociale en organisatorische luik", klinkt het. "Tot nu toe kent niemand de wijze waarop de schuld van de NMBS-groep zal worden beheerd. Met dien verstande dat zowel de oorsprong van de schuld, als de nodige activa ter compensatie, belangrijke aspecten zijn om ze op een aanvaardbare en duurzame basis te kunnen beheersen, teneinde de levensvatbaarheid te verzekeren."

Personeelsinkrimping
De vakbonden wijzen erop dat financiële deskundigen de complexiteit van het beheer van de schulden erkennen. De bonden wijzen erop dat zowel ABX als B-Logistics elk 1,7 miljard euro schulden dragen. "ABX heeft geen enkel actief meer en blijft wegen op de rekeningen van de NMBS-groep. Daarbij komt dat de intrestlast een sneeuwbaleffect creëert en de historische schuld exponentieel doet stijgen. Om het bedrijf echt levensvatbaar te houden, zal de overheid ten minste een oplossing moeten vinden voor deze historische schuld." De vakbonden vinden alvast niet dat de schuld kan worden ingeperkt via personeelsinkrimping.

Geïntegreerde structuur
ACOD Spoor, CGSP Cheminots, ACV-Transcom Spoorwegen en CSC-Transcom Chemins de Fer verwijzen naar evoluties bij de buurlanden, wetenschappelijke studies en een advies van de advocaat-generaal bij het Europees Hof van Justitie in hun pleidooi voor een geïntegreerde structuur. "Ook topambtenaren en reizigersverenigingen pleiten voor één structuur. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat een politiek spel gespeeld wordt", aldus Marnix Verstichel (ACV Transcom).

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-bij-NMBS.dhtml

Eigen mening:
De vakbonden maken zich zorgen over de schulden bij de NMBS, ze maken zelfs een kleine vergelijking met Sabena. De schuldenberg van de NMBS is zo complex doordat de NMBS verschillende onderverdelingen heeft. Dus wie staat dan garant voor welk deel? Als ze het bedrijf in leven willen laten, zal de regering moeten ingrijpen. De vakbonden willen niet dat één van de oplossingen een personeelsinkrimping is. Dit is niet meer dan logisch, want er zijn al meer dan genoeg ontslagen gevallen. Er zullen waarschijnlijk wel ontslagen vallen, maar het moet wel binnen de perken blijven. Volgens mij zouden ze dringend moeten werken aan één structuur, zodat alles overzichtelijk wordt en dus veel makkelijker. Ik heb het gevoel dat ze het nu onnodig moeilijk maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.