![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
DNA lost dubbele moord Amsterdam na 15 jaar op
De twee 34-jarige verdachten van een dubbele moord in 1997 in Amsterdam-Noord hebben een bekentenis afgelegd. De dubbele moord op Henk Opentij (79) en zijn vriendin en buurvrouw Mary Run (73) komt daardoor na 15 jaar tot een ontknoping, concludeerden politie en justitie.
In de woning waar Run en Opentij zijn gedood, vond de politie in 1997 een bloedspoor dat niet van beide slachtoffers was. Dat leverde destijds geen match op met materiaal uit de landelijke DNA-databank. In oktober dit jaar meldde de politie een mogelijke doorbraak in het onderzoek en dat het gevonden DNA zou passen bij een man van Afrikaanse afkomst. Deze onderzoeksrichting sloot aan bij een belangrijke tip van misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Op basis van een verwantschapsonderzoek, dat sinds april dit jaar is toegestaan, ontdekte de onderzoekers dat een familielid van een van de verdachten wel in de DNA-bank voorkwam. Na de aanhouding van de twee verdachten bleek na het afnemen van wangslijm dat het DNA van een van de mannen overeenkomt met het gevonden spoor op de moordplek. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...5-jaar-op.dhtml eigen mening: Ik vind dat dit een geweldig moment is voor justitie. Dit omdat een moordenaar die twee mensen vermoord heeft opgepakt is, wel pas na 15 jaar maar beter laat dan nooit denk ik dan. Ik ben voor het gebruik van DNA bij het oplossen van criminaliteit, dit omdat men dan 99% zeker kan zijn dat de persoon het echt gedaan heeft. Vandaar dat ik er niet zou met inzitten moesten ze mijn DNA afnemen en dit bewaren in een databank om zo meer moorden op te lossen. Moest dit het nieuwe systeem worden van criminaliteit onderzoeken vind ik wel dat ze niet enkel moeten uitgaan van DNA, want iemand veroordeeld laten worden word dan wel heel makkelijk. Gewoon een haar van die persoon bij een lijk leggen en hij zou het zitten hebben. Ik vind dat de politie dan nog altijd de bewijzen zou moeten hebben zoals ze nu doen maar dan brengt DNA nog een extra zekerheid, vandaar dat ik wel voor het idee ben om bij elke Belg een DNA staal te nemen en deze te bewaren in een grootte databank. Ik weet dat vele mensen dit niet gaan willen omwille van hun privacy, maar ik zou er niet met inzitten. |