actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd October 2012, 20:13
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User

Rijbewijzen op bankkaartformaat nu toch op komst

Rijbewijzen op bankkaartformaat nu toch op komst

BRUSSEL - In het voorjaar van 2013 zal het rijbewijs op bankkaartformaat ook in ons land zijn intrede doen. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet kreeg maandag van de ministerraad groen licht om daarvoor dan toch in zee te gaan met de firma Zetes. De rijbewijzen zullen wel elke tien jaar hernieuwd moeten worden.
Zetes werd vorig jaar in september al een keer aangeduid als het bedrijf dat de rijbewijzen mocht aanmaken, personaliseren en verdelen. Bpost, dat eveneens kandidaat was, stapte echter naar de Raad van State na onduidelijkheden in de procedure. De hele procedure werd opnieuw doorlopen, maar uiteindelijk is het dus nog steeds Zetes die het haalt.

“De nieuwe rijbewijzen zullen in het voorjaar van 2013 in alle gemeenten worden afgeleverd”, meldt Wathelet maandag. Concreet zullen ze verdeeld worden bij het hernieuwen van de identiteitskaarten, die eveneens voor tien jaar geldig zijn. In principe zullen alle Belgen dus ten laatste in 2022 allemaal een rijbewijs in bankkaartformaat op zak hebben.

Het nieuwe rijbewijs is echter niet gratis. Bestuurders zullen er minimum twintig euro voor moeten neertellen. Afhankelijk van het gemeentereglement hebben de gemeenten de mogelijkheid om daar nog boven te gaan.

Datum: 22 oktober 2012
Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121022_00343493

Mening: Het is wel jammer dat men twintig euro moet betalen voor dit rijbewijs en dat dit om de tien jaar vervangen moet worden, maar ik vind het zeer praktisch dat het formaat aangepast wordt. Dit zal beter in je portemonnee passen, wat altijd wel een voordeel kan zijn. Ik vind het een zeer goed idee van de Minister van Mobiliteit. Persoonlijk sta ik hier helemaal achter, omdat een hedendaags rijbewijs veel te groot is om fatsoenlijk weg te kunnen stoppen.
Met citaat antwoorden
Oud 22nd October 2012, 20:52
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User

Dit vind ik zeer leuk. Ik vond het oude rijbewijs altijd super onhandig omdat het simpelweg te groot was. Ik heb nooit verstaan waarom dit niet kleiner kon.

Besluit:
Top idee
Met citaat antwoorden
Oud 28th October 2012, 17:13
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User

Ik heb een dubbel gevoel bij dit nieuwe rijbewijs. Langs de ene kant is het wel gemakkelijk dat je zo je rijbewijs gemakkelijker kan wegstoppen in je portemonnee. langs de andere kant hangen er ook wat minpuntjes aan vast. Ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat dit nieuwe rijbewijs om de tien jaar moet vervangen (terwijl we dat nu nooit moeten vervangen). Het vervangen op zich is niets, het is gewoon 'onnodig' omdat je dan weer €20 moet betalen. Dit is natuurlijk niet veel, maar het is het principe. Nog een minpuntje is misschien (dit geldt vooral voor de vrouwen) dat we al zodanig veel kaartjes in onze portemonnee hebben zitten en dat dit uiteindelijk moeilijk te vinden zal worden tussen al de rest. Dit grote formaat zie je namelijk altijd zitten! Ik ben dus een voorstander van dit papieren formaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:45.