actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2012, 14:01
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Leraren: 1 op 10 leerlingen heeft gedragsprobleem

10 procent van de leerlingen in groep 8 is te druk, te impulsief, of kan zich niet goed concentreren. Dat zeggen hun leraren in een groot onderzoek naar sociale ontwikkeling van basisschoolleerlingen.

Over het algemeen zijn de leraren wel blij met de manier waarop de meeste van hun leerlingen zich in groep 8 gedragen. De leraren zeggen in een groot Cito-onderzoek naar het gedrag van basisschoolleerlingen dat de meeste kinderen zich goed in kunnen leven in anderen en zich pro-sociaal gedragen. De leerlingen hebben ook een positief beeld van zichzelf.

10 procent problematisch
Maar er is ook minder goed nieuws. De leraren zeggen dat ruim 10 procent van de leerlingen kampt met concentratieproblemen, overactiviteit of impulsiviteit. Daarnaast is er een kleine groep leerlingen die 'normoverschrijdend' gedrag goedpraat, de ernst ervan onderschat en zich juist niet in een ander kan verplaatsen.

90 procent van de leraren vindt het belangrijk dat op de basisschool sociale competenties ook als onderwijsdoel wordt gezien. De andere 10 procent vindt sociale competenties als doel voor onderwijs juist 'zeer onbelangrijk'. De leraren geven zichzelf een 7,6 als het gaat om de manier waarop ze zich sociaal en emotioneel gedragen in de klas.

Bron:

http://www.rtl.nl/components/actuee...gsproblemen.xml

Mening:
De laatste jaren lijkt het een trend te zijn om, wanneer er iets mis LIJKT te zijn met een kind, deze te laten onderzoeken en er meteen een ziektebeeld aan vast te hangen. Autisme, PDD-nos, ADHD, iedereen kent wel meerdere mensen met een vergelijkbare aandoening. Dit zijn aandoeningen die voor het kind erg vervelend zijn en waar het kind zelf ook niets aan kan doen, behalve het verminderen van de symptomen door medicijn gebruik. In het artikel spreken ze ook over een groep kinderen die normoverschrijdend gedrag goedpraat en het kwaad er niet van in ziet. Dit is naar mijn mening zorgelijk en de oorzaak hiervan moet, denk ik, in de opvoeding van de kinderen gezocht worden. Wanneer kinderen hun ouders constant gedrag zien goedpraten, gaan ze dit uiteraard overnemen. Ouders moeten zich erg bewust zijn van hun voorbeeldrol en ze moeten zich hier constant naar gedragen. Door kinderen goed op te voeden zal dit gedrag ongetwijfeld al verminderen.
Samen met de 90 % in het artikel, ben ik het er ook mee eens dat sociale competenties een belangrijkere rol mogen krijgen in het onderwijs. Leerkrachten moeten zich, net als ouders, ook bewust zijn van hun voorbeeld rol. Ook al zien ze de leerlingen niet elke dag of heel de dag, zeker een aantal uur per week oefen je invloed uit op de leerlingen. Het is zeer belangrijk dat je hier zorgvuldig mee omgaat en hier aandacht aan besteedt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.