![]() |
|
|||
|
|||
Geen staking bij De Lijn
Geen staking bij De Lijn na geval van agressie in Kortrijk
Een dag nadat een busbestuurder een kopstoot kreeg van een agressieve reiziger, zaten de vakbonden donderdag samen met directie van De Lijn. "Er wordt niet gestaakt", zegt Inge Debruyne van De Lijn. "Het was een constructief overleg." De verslagenheid bij De Lijn was groot na het incident woensdagmiddag. Toen kreeg de bestuurder van De Lijn op lijn 6 een kopstoot van een passagier, die geen geldig vervoersbewijs had. Arnold L. werd in shock naar het ziekenhuis overgebracht, de agressieveling kon ontkomen. Donderdagochtend kwamen de vakbonden met de directie van De Lijn samen om het incident te bespreken. "Tot een protestactie komt het niet", zegt Inge Debruyn. "Daar ben ik blij om want daarvan zouden enkel en alleen onze reizigers het slachtoffer van zijn. We willen dit voorval wel aangrijpen om een nieuwe bewustmakingscampagne op te starten. Samen moeten we zorgen voor een veilig openbaar vervoer." De Lijn roept de reizigers ook op om hun chauffeurs met respect en eervol te behandelen De Morgen 4/10/2012 (17u08) Mening Sommigen zullen zeggen dat dit ‘Boecht’ is, ik vind van niet. Waarom niet? Ik heb dit artikel gekozen omdat ik het zeer goed vind dat De Lijn besloten heeft om NIET te staken. Zoals in het artikel vermeld staat zou De Lijn met een staking vooral de gewone reizigers straffen. Ik vind dat er meer geïnvesteerd moet worden in de veiligheid van de buschauffeurs. Zoals het er nu aan toe gaat kan niet! Deze mensen doen ook maar hun job en ik vind dat anderen niet het recht hebben om zich tegenover hen zo agressief te gedragen. Als je geen buskaartje gekocht hebt en de buschauffeur vraagt ernaar, dan is het geen schande om te zeggen dat je het vergeten bent. De meeste buschauffeurs begrijpen dit echt wel. Als er natuurlijk bepaalde personen systematisch vergeten een buskaartje aan te kopen vind ik wel dat de chauffeur een boete kan geven. Het is mede door de mensen die stiekem gratis met de bus meerijden dat andere mensen meer moeten gaan betalen voor abonnementen. Als er in de toekomst nog veel gevallen van agressie voorkomen moeten we ingrijpen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kan bijvoorbeeld de personen die agressief geweest zijn een verbod geven op het openbaar vervoer. Het ‘huisje’ van de buschauffeur kan beter beveiligd worden, zodat het moeilijker is om de chauffeur aan te raken. Iets anders wat ik mij kan bedenken is dat iedereen automatisch hun betaalkaartje of abonnement moet scannen voordat je de bus op kan. Er zijn zo veel mogelijkheden, de kunst is om samen te gaan zitten en een budget te voorzien voor de veiligheid van de buschauffeurs. |