|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
27.000 treinen gaan stipter rijden
27.000 treinen gaan stipter rijden
De NMBS heeft zelf nieuwe software ontwikkeld die in een jaar tijd tot 27.000 treinen méér op tijd kan laten rijden. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vrijdag. Het zogeheten ’conflictdetectie-systeem’ verzamelt voortdurend honderden data. Zo kan het tot uren op voorhand problemen voorspellen met onder andere materieel, personeel en aansluitingen. "De voorspeller voorkomt niet álle vertragingen, maar kan minstens een sneeuwbaleffect vermijden", luidt het. Volgens de NMBS gaat het om een Europese primeur. Naar verluidt hebben de Nederlandse, Franse en Duitse collega’s interesse. "Begin deze maand is het nieuwe systeem in gebruik genomen. De eerste resultaten zijn voortreffelijk", zegt Paul Muysewinkel, adjunct-chef Reizigers Dispatching (RDV) bij de NMBS. "Zo konden we al voorspelde vertragingen van liefst twintig minuten in een ’vingerknip’ uitwissen." Het detectiesysteem is werkelijk van álles op de hoogte. Het weet bijvoorbeeld ook hoeveel personen met beperkte mobiliteit meereizen, in welk rijtuig en op welke zetel ze precies zitten én waar ze moeten afstappen. Volgend jaar wordt het systeem uitgebreid en zal de computer ook zélf oplossingen aanbieden. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120921_014 Eigen mening Zelf maak ik niet zoveel gebruik van de trein, maar je hoort constant dat mensen klagen over het treinverkeer. Mensen vertellen dat het probleem bij de NMBS ligt. Want zij passen de dienstregelingen niet regelmatig aan waardoor er dus vaak fouten gebeuren. Een regelmatige update van deze gegevens zou ook al een grote stap vooruit zijn. Maar de NMBS wil toch laten zien dat ze bezig zijn met een goed systeem te bedenken. Ik denk dat dit detectiesysteem wel een grote stap in de goede richting is. De NMBS krijgt meer een overzicht van wat er allemaal gebeurd. Het is ook leuk om te horen dat onze buurlanden geïnteresseerd zijn in dit systeem. We kunnen misschien de koppen bij elkaar steken om dit systeem telkens te verfijnen. En dan kan dit volgens mij een groot succes worden! |
#2
|
|||
|
|||
Dankzij het conflictdetectie-systeem zouden er minder vertragingen zijn. Maar weten ze na al die jaren nog niet waar het schoentje wringt? Moeten zij daarvoor een duur systeem ontwikkelen? Volgens mij weet men al langer welke de problemen zijn. Hebben ze dan nog niet voldoende tijd gehad om deze problemen aan te pakken?
Met de oude treinstellen waarmee nu gereden wordt, oude infrastructuur, oude wissels, mensen die op de sporen lopen, persoonsongevallen, kabelbreuken, enz. is het niet moeilijk dat er vertragingen zijn. Het nieuwe systeem zal deze problemen zeker niet voorspellen. Is het dan niet beter te investeren in nieuwe treinstellen, betere beveiliging van de sporen, … Bovendien slagen ze er zelfs nog niet in de reizigers te laten betalen. Bijvoorbeeld in 2008 waren er 250.267 reizigers zonder vervoersbewijs, in 2011 waren het er 486.143. Dit is bijna een verdubbeling. Is het dan niet beter om te investeren in een detectiesysteem voor niet-betalende reizigers? |