|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Smet mikt met nieuwe spijbelregels op allochtone scholieren en tienermoeders
Bron: De Standaard (www.standaard.be)
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) heeft dinsdag zijn 'Actieplan tegen spijbelen en grensoverschrijdend gedrag' voorgesteld. Smet wil vooral het spijbelgedrag bij allochtone scholieren een halt toeroepen. Smet wil ook maatregelen om schoollopende tienermoeders te ontlasten. Volgens de jongste cijfers blijkt is 1,6 procent van de leerlingen in Vlaanderen een hardnekkig spijbelaar. De problematiek blijkt vooral groot in de steden, in het beroepsonderwijs en bij allochtone scholieren. In het nieuw actieplan tegen spijbelen, dat dinsdag overmaakte aan de parlementsleden van de Commissie Onderwijs, wijdt Pascal Smet een groot hoofdstuk aan die laatste groep. Bij jongeren uit Midden- en Oost-Europa wordt de wet op de leerplicht nu vaak wat soepeler toegepast, omdat de betrokkenen actoren niet over de expertise beschikken om de doelgroep te benaderen. Dat moet stoppen, vindt Smet. Het onderwijspersoneel krijgt vormingsdagen over onder meer Roma en de allochtone bevolking wordt actief benaderd om hen op het belang van onderwijs te wijzen. Anderzijds gaat de minister bekijken of de leerplicht voor illegale kinderen wel in alle gevallen aangewezen is. Nu moeten kinderen naar school vanaf de 60ste dag nadat ze zijn ingeschreven in het bevolkings-, wacht- of vreemdelingenregister. Tienermoeders Een ander speerpunt in het actieplan zijn tienermoeders. Smet onderzoekt of er een vorm van moederschapsrust mogelijk is voor hen, gelijkaardig aan het systeem voor werknemers. Zwangere meisjes zouden dan mogelijk tijdelijk onderwijs aan huis krijgen. Om het probleem verder in kaart te brengen gaat de minister ten slotte werken aan een betere registratie van spijbelaars. Vanaf het komende schooljaar worden alle aan- en afwezigheden in de Vlaamse scholen centraal geregistreerd. Zo moet het beleid in de toekomst nog beter op de praktijk worden afgestemd. 'Traditionele aanpak werkt niet bij allochtonen' Parlementslid Kathleen Helsen (CD&V), die de opmaak van het nieuwe actieplan opvolgde, is tevreden met de gedifferentieerde aanpak voor verschillende doelgroepen: 'We zagen in het verleden dat de traditionele aanpak van spijbelen vaak niet werkt bij allochtonen.' Mijn mening: Spijbelgedrag is inderdaad een erg groot probleem. 1,6 procent van de leerlingen is een hardnekkig spijbelaar, maar het totaal aantal spijbelaars ligt natuurlijk nog veel hoger. De leerlingen die niet regelmatig spijbelen, zijn niet in dit cijfer opgenomen. Sommige leerlingen proberen ook vaak thuis te blijven wegens “ziekte”. Tegenwoordig geraak je niet zo gemakkelijk meer aan een doktersvoorschrift, maar het is niet onmogelijk. Behoren deze jongeren ook tot de spijbelaars? Ze hebben een “officiële” reden om thuis te blijven, maar als er van ziekte geen sprake is, noem ik dat toch wel spijbelen. Daarbovenop zijn er nog tal van redenen waarom jongeren beslissen om niet naar school te gaan. Dit even om duidelijk te maken dat niet alleen allochtone jongeren en tienermoeders behoren tot de leerlingen die vaak spijbelen. Toch is het goed dat er voor deze twee groepen al naar een oplossing gezocht wordt. Daarom vind ik het een goed idee om ook voor allochtone jongeren de leerplicht in te voeren. Het is geen excuus om hun leerplicht te versoepelen, omdat de leerkrachten te weinig over hen geďnformeerd zijn om onderwijs op maat aan te bieden. Allochtonen wonen in ons land waar je leerplichtig bent tot 18 jaar, dus ze moeten dat maar naleven. Dat leerkrachten vormingsdagen aangeboden krijgen over hoe ze met de jongeren moeten omgaan, zal zeker helpen om een lesmethode op maat van alle leerlingen te vinden. Allochtone kinderen worden op de zestigste dag na hun inschrijving in het register verplicht om naar school te gaan. Dat lijkt me wel eerlijk. Ze krijgen hierdoor even te tijd om hun nieuwe omgeving gewend te geraken en de leerplichtregel blijft hierdoor gelden. De maatregel voor tienermoeders geeft me een dubbel gevoel. Enerzijds is een vorm van zwangerschapsverlof niet slecht, omdat de leerlingen dan de tijd krijgen om voor hun kind te zorgen, en dus een echte moeder te zijn, voor ze opnieuw overladen worden met schoolwerk. Anderzijds vraag ik me af of dit wel nuttig is. Gaat dit hen ervan behoeden van een drop-out? Het probleem van het inhalen van de gemiste leerstof wordt niet verhinderd met enkele uurtjes thuisonderwijs en het ouderschap combineren met schoolwerk blijft een zware opgave… |