|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Drie patiënten dienen klacht in tegen ziekenhuis en Eyeworks
Drie patiënten dienen klacht in tegen ziekenhuis en Eyeworks
Zeker drie patiënten doen aangifte tegen het Amsterdamse ziekenhuis VUmc, de behandelende artsen en producent Eyeworks omdat ze tegen hun zin gefilmd zijn op de spoeddienst van het hospitaal. Een aantal anderen overweegt eveneens een klacht in te dienen. Dat heeft advocaat Peter Plasman zaterdag laten weten. Begin volgende week doet hij de aangifte. Het VUmc en Eyeworks maakten de opnames voor het inmiddels geschrapte het RTL4-programma '24 uur: tussen leven en dood'. Hierover ontstond ophef toen het programma Nieuwsuur vorige week een man opvoerde wiens dochter pas achteraf hoorde dat ze gefilmd was. BRON: DE STANDAARD, 25 februari 2012, bpr Eigen mening: http://www.standaard.be/artikel/det...word=ziekenhuis Zie ook op bovenstaande link voor meer informatie rond de kwestie. Ik vind het niet meer dan normaal dat die mensen klacht indienen. In het artikel waar de bovenstaande link naar verwijst, kan je lezen dat er o.a. een gesprek is gefilmd tussen een meisje en haar arts terwijl het meisje zelf er niet van op de hoogte was. Ik vind dat voorval een schending van de privacy en van het beroepsgeheim. Ik ben voor het plaatsen van verborgen camera's wanneer de camera's de veiligheid van de mensen moeten bevorderen zoals in stations, maar het plaatsen van verborgen camera's op een spoedafdeling vind ik niet kunnen. Gelukkig werd het programma geschrapt. |
|
|||
|
|||
Ik ben het zeker eens met hetgeen Lien hieronder schrijft. Dokters hebben een beroepsgeheim en ze moeten zich er aan houden. Als een dokter gaat rondbazuinen wat een patiënt heeft gezegd, dan zullen er steeds minder en minder mensen naar een dokter gaan. Ze gaan hun dokter steeds minder en minder vertrouwen.
Ik begrijp de filmmaatschappij Eyeworks niet zo goed. Mensen gaan naar een dokter als er iets mis is of als ze informatie willen hebben over een bepaalde ziekte. Ze willen dan niet dat de hele samenleving afweet van hun problemen of hun vragen. Had Eyeworks dan niet de inspiratie om over iets anders een documentaire te maken? Ze zouden eerst eens goed moeten nadenken vooraleer ze dergelijke informatie publiekelijk maken. De schuld ligt niet alleen bij de filmmaatschappij, maar ook bij het ziekenhuis. Deze had het aanbod van Eyeworks kunnen afwijzen en ze hadden hen kunnen verbieden om op hun spoeddienst te filmen. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk geen neen kunnen zeggen hebben tegen de gratis publiciteit die ze op deze manier verkregen. |