|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Historisch voedsel populair in crisistijd
Historisch voedsel populair in crisistijd
dinsdag 20 december 2011, 15u43Bron: Belga Auteur: jta Mensen grijpen terug naar eten uit het verleden in tijden van crisis. Dat blijkt uit historisch onderzoek van Anneke Geyzen, zo meldt de Vrije Universiteit Brussel dinsdag in een persbericht. De historica analyseerde voor het onderzoek culinaire artikels en receptenrubrieken uit drie vrouwenmagazines uit de periode 1945-2000. 'In de periode 1945-2000 was het crisiselement de rode draad bij het oprakelen en vormgeven van zogenaamde ’tradities’ en ’grootmoeders keuken', klinkt het. De moeilijke naoorlogse jaren, economische crises en verscheidene politieke impasses hadden veel invloed op artikels en recepten in de vrouwenmagazines. Tijdens economische crises voerde de overheid een landbouwpolitiek om de eigen productie te promoten en import tegen te gaan, aldus de onderzoekster. Tijdens de economische terugval van de jaren 1970 werd er in vrouwenmagazines dan ook campagne gevoerd voor 'vertrouwde smaken' en recepten 'van bij ons'. Het aantal verwijzingen naar buitenlandse recepten nam in die periode bovendien aanzienlijk af. Vanuit de sociologie en marketingstudies wordt algemeen aangenomen dat de recente aandacht voor 'smaken uit het verleden', 'traditionele' gerechten en recepten 'op grootmoeders wijze' grotendeels wordt veroorzaakt door de globalisering en industrialisering van de voedselketen. 'Ook andere factoren die een verlangen naar ’vertrouwde’ smaken aanwakkeren, zoals economische en politieke crises, brengen onzekerheden met zich mee en op culinair vlak wordt dat vertaald in termen als ’op ambachtelijke wijze’ of ’op grootmoeders wijze’', luidt het. Geyzen analyseerde artikels en recepten uit 'De Boerin/Bij de Haard/Eigen Aard', 'Stem der Vrouw' en 'Het Rijk der Vrouw'. http://destandaard.be/artikel/detai...DMF20111220_114 Eigen mening: Ondanks de globalisering grijpen we in tijden van crisis blijkbaar toch terug naar de dingen die ons vertrouwd zijn, het is natuurlijk ook logisch om in tijden van crisis eten te kopen dat niet tot hier gebracht moet worden in vrachtwagens en vliegtuigen en waarop dus minder transportkosten betaald moeten worden. |