actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2011, 11:58
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Consument Reizigers buizen nieuwe dienstregeling NMBS

Gisteren ging de aangepaste dienstregeling van de NMBS in. Daarmee hoopt de spoorwegmaatschappij een betere en meer uitgebreide dienstverlening te bieden. Maar voor reizigersorganisatie TreinTramBus zijn de aanpassingen onvoldoende. 'Dit is een status quo. Wat slecht is, blijft slecht.'

Elk jaar in december past de NMBS haar dienstregeling aan, en dat is ook nu niet anders. 'De huidige aanpassingen houden rekening met werkzaamheden op het spoornet en met veranderingen in het buitenlandse net', legt woordvoerder Bart Crols van de NMBS uit. 'We maken geen tabula rasa, maar voeren een aantal kleine aanpassingen door.' (zie kader)

En dat is net het probleem, vindt reizigersorganisatie TreinTramBus. 'Dit is vooral een status quo', zegt woordvoerder Kees Smilde. 'We zien weinig verandering in vergelijking met andere jaren. Nochtans zijn er een aantal wensen die we al lang hebben, maar waaraan de NMBS niet tegemoetkomt.'

Te weinig late treinen

Zo blijven de verbindingen Limburg-Brussel en Limburg-Antwerpen te traag volgens Smilde. 'De infrastructuur om die treinen sneller te laten rijden, is er nochtans. Maar die wordt alleen gebruikt voor piekuurtreinen. Benut die mogelijkheden toch ten volle. In 2013 verwachten we daar wel verbetering, maar evengoed had men daar nu al iets aan kunnen doen.'

TreinTramBus heeft ook een probleem met de spreiding van bepaalde treinen. 'Zo zijn er op de lijn Gent-Brussel drie treinen per uur. Maar dat zijn er drie op twintig minuten en dan veertig minuten niets. Dat moet beter kunnen.'

Toch ziet de reizigersorganisatie ook een positieve noot. 'De laatavondtrein tussen Brussel en Oostende, die in juni was afgeschaft, rijdt nu opnieuw. Dat vinden we een heel goede zaak. Al is er nog werk aan de winkel wat betreft late treinen tussen grote steden. Daar is echt wel een markt voor.'

En ook in het weekend wil TreinTramBus meer treinen. 'Want mensen maken steeds meer vrijetijdsverplaatsingen met de trein.'

In de praktijk


Wat Smilde nóg belangrijker vindt, is de stiptheid van de treinen. 'Een goede dienstregeling op papier is leuk, maar we willen dat ze beter wordt uitgevoerd. We hopen dan ook dat in de toekomst voldoende middelen worden vrijgemaakt om een goede dienstverlening te garanderen.'

Bron
De standaard online 12/12/2011
http://www.destandaard.be/artikel/d...ikelid=B63JG05B

Mening
De dienstregeling van de treinen is nog lang niet zoals hij moet zijn. Het is goed dat er enkele treinen bij worden geplaatst maar dit zijn er niet genoeg. Zoals vermeld is de verbinding Limburg-Antwerpen niet wat hij zou moeten zijn. Ik moet zelf elk weekend van Limburg komen, en inderdaad, er is verbetering mogelijk. Zo worden er bijvoorbeeld veel te weinig wagons voorzien op de uren dat studenten naar huis moeten of juist terug naar de plaats waar ze studeren. Iedere week opnieuw zijn er mensen die geen plaats hebben op de trein en dan maar de hele weg recht moeten staan. Op zich is dit niet zo'n ramp, leuk is natuurlijk anders, maar het feit dat de doorgang geblokkeerd wordt door de koffers van deze mensen en soms zelfs door de mensen zelf, maakt het allemaal nog minder aangenaam.
Ook wat betreft de laat avond treinen, is er nog veel verbetering mogelijk. Men promoot het openbaar vervoer, en het zou ook een goede oplossing zijn voor mensen die graag eens een glaasje drinken wanneer ze uitgaan, maar helaas rijden er op de uren dat deze mensen naar huis moeten geen treinen. Wat zien veel van die mensen dan als enige oplossing? Hun eigen auto gebruiken met de soms erge gevolgen vandien. Misschien is het een idee om ook dan treinen te laten rijden? Toch zeker wanneer er in bepaalde steden grote evenementen worden georganiseerd. Natuurlijk blijft dit maar een idee en vrees ik dat de nmbs het niet gaat overwegen omdat het voor hen te kostelijk is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.