actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 30th November 2011, 08:13
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User

Slaaptekort kinderen leidt tot leerproblemen

Slaaptekort kinderen leidt tot leerproblemen

Kinderen uit het basisonderwijs hebben ten minste negen uur slaap nodig om goed te kunnen leren, zo stellen onderzoekers van de Universiteit van Barcelona. Een slaaptekort of een onregelmatig slaappatroon verstoorden zowel het geheugen, de motivatie als het leervermogen. Bij taal en schrijven werden problemen waargenomen op het gebied van taalkennis, grammatica, spellingregels en begrijpend lezen. Vooral kinderen die minder dan acht uur per nacht slapen vertonen leerproblemen. Maar uit het onderzoek blijkt dat zelfs kinderen die acht tot negen uur slapen per nacht meer moeite op school hebben dan kinderen die negen tot elf uur slaap krijgen.

Ook bij middelbare scholieren leidt slaaptekort tot leerproblemen, zo blijkt uit onderzoek in Korea (Arch Pediatr Adolesc Med. 2011;165:806-12). De Koreanen onderzochten op 8 middelbare scholen 2638 jongeren met een gemiddelde leeftijd van 17,3 jaar. Gemiddeld sliepen de Koreaanse jongeren in de week maar 5 uur en 42 minuten per nacht. De lengte van de slaap in het weekend bedroeg gemiddeld 8 uur en 24 minuten. Om het effect van het slaapschema te meten, onderwierpen de onderzoekers de jongeren overdag aan verschillende concentratie- en prestatietesten. Het bleek dat pubers die meer slaap inhaalden in het weekend, omdat ze meer slaapgebrek hadden opgelopen door de week, slechter presteerden in alle testen.

Bron: woensdag 30 november 2011
www.destandaard.be

Eigen mening:
Ik kan mij volledig aansluiten bij het resultaat van deze onderzoekers.
Om aandachtig te werken is het nodig dat je goed uitgeslapen bent. Dat kinderen tegenwoordig minder slapen kan aan verschillende oorzaken te wijten zijn. De nieuwe technologie zit hier wel voor een stuk tussen, maar ook de opvoeding door de ouders is belangrijk. Ook middelbare scholieren hebben duizend en één hobby's waardoor ze minder slapen door de week. Het weekend gebruiken om slaap in te halen, ik denk dat we dit allemaal al wel eens gedaan hebben. Maar zelfs dan is echt lang slapen er niet bij.
De onderzoekers zeggen wel niets over de kwaliteit van de slaap, ik vermoed dat het hier toch wel over een rustige slaaptijd gaat. Onrustig slapen leidt volgens mij tot dezelfde problemen als te weinig slapen.
Met citaat antwoorden
Oud 1st December 2011, 00:17
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User

Mensen hebben slaap nodig om de volgende dag goed te kunnen functioneren. Ik heb dit zelf ook al verschillende keren voorgehad en merk de gevolgen daarvan. Je verliest snel je concentratie tijdens de les of het leren, je bent niet gemotiveerd om naar de les te gaan, als je na de les thuis komt wil je liever in de zetel gaan liggen of in je bed kruipen, je wil niets actief doen,... Na een zware dag moet je kunnen recupereren door te slapen. Voor elke persoon is dit verschillend denk ik. Ik moet bijvoorbeeld 9 uur slapen om goed te kunnen functioneren de volgende dag, terwijl iemand anders maar 7 uur slaap nodig heeft. Het feit dat iedereen toch wel wat uurtjes slaap nodig heeft is gewoon de waarheid. Je kan misschien is één nachtje niet slapen en de volgende dag toch vrij goed functioneren, maar dit kan je niet volhouden. Natuurlijk zijn er 'middeltjes' om goed de dag door te komen of wakker te blijven, maar dit is schadelijk voor je gezondheid en deze 'middeltjes' kunnen soms verslavend werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:32.