|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
CO2-uitstoot buitengewoon sterk gestegen in 2010
CO2-uitstoot buitengewoon sterk gestegen in 2010
04/11/11, 00u08 Volgens berekeningen van het Amerikaanse ministerie van Energie is de CO2-uitstoot vorig jaar ongekend sterk toegenomen. Dat schrijft de Volkskrant. Er werd in 2010 512 miljoen ton koolstofdioxide meer uitgestoten dan een jaar eerder. Dat is een stijging van zes procent. China, India en de VS zijn de grootste vervuilers. De sterke stijging werd veroorzaakt door de heropleving van de economie vorig jaar. Er werden meer goederen geproduceerd en ook meer mensen gingen op reis, waardoor het verbruik van fossiele brandstoffen toenam. Vooral in China in India werd veel steenkool verbrand. De cijfers overtreffen zelfs de somberste voorspellingen van het Intergouvernementele panel over klimaatverandering (IPCC) uit 2007. Er werd toen voor deze eeuw een stijging voorspeld van de gemiddelde temperatuur op aarde van 2,4 tot 6,4 graden Celcius. Bron: N.N. (2011, november 4). CO2-uitstoot buitengewoon sterk gestegen in 2010. De Morgen online. __________________________________________________ ___ Mening: Dat het verminderen van CO2-uitstoot een moeilijke opdracht is, is een feit. Vooral vanwege de vooruitgaande technologie en industrie van vandaag. Toch vind ik het zeer jammer dat de CO2-uitstaat zo sterk gestegen is, ondanks de inspanningen. De stijging van 6 procent is niet niks en doet mij toch vragen stellen. Wat kunnen we nog meer doen om de CO2-uitstoot te verminderen? En zijn we helemaal niet goed bezig? Ik vind het zeer verontrustend dit te horen... Anderzijds begrijp ik ook de reden waarom de CO2-uitstoot gestegen is. Het is ten zeerste normaal voor een heropleving van de economie en dan zeker voor landen zoals India. Men begint positiever ten opzichte van de economie te kijken, maar verliest de negatieve gevolgen hiervan uit het oog. Ik hoop dat deze landen toch gaan inzien dat het een het ander meebrengt en dat ze niet enkel kunnen genieten van een economisch hoogtepunt, maar dat dit zowel positieve als negatieve gevolgen meebrengt. En dan nog niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de rest van de wereld. Er moet een evenwicht kunnen zijn! |
|
|||
|
|||
Dit is een verontrustend bericht, maar ook een logisch gevolg van de groeiende economie in China, ... en onze vooruitgang op gebied van technologie. Wij, als klein landje, moeten ons best doen, maar als de grote landen zoals Amerika, China en India niet meer hun best gaan doen, is het bijna verloren moeite voor de kleinere landen. Er moeten drastische maatregelen worden genomen om de CO2-uitstoot te beperken.
Iedereen, zowel de grote als de kleine landen, moeten zich samen inzetten om de CO2-uitstoot te verminderen, want anders gaat dit op lange termijn drastische gevolgen hebben voor onze aarde. |