![]() |
|
|||
|
|||
Oude vaders doen het goed
Oude vaders doen het goed
De gemiddelde leeftijd waarop een Europese vader zijn kinderen krijgt, neemt gestaag toe. Vader worden op een leeftijd waarop je in feite al grootvader had kunnen zijn, is geen uitzondering meer. Wetenschappers hebben ervoor gewaarschuwd dat het vaderlijke zaad met het ouder worden wat minder ‘fris’ kan zijn, waardoor er desgevallend ook meer kans op problemen met de kinderen zou zijn. Onder meer een achterstand in het normaal functioneren van de hersenfuncties werd als optie naar voren geschoven. Maar dat is alvast in Zweden niet het geval. Zweedse onderzoekers bestudeerden meer dan honderdduizend kinderen in Stockholm, en vonden geen enkel verschil in de prestaties op school tussen kinderen van een dertiger en van een vijftiger. Dat meldt het vakblad Public Library of Science ONE. De studie vond dus ook geen bewijs voor het zogenaamde grootvadereffect: het gegeven dat oudere vaders, omdat ze minder aandacht voor hun loopbaan moeten hebben, meer met hun kinderen bezig zijn dan jongere, wat een effect kan hebben op de ontwikkeling van het kroost. Het enige significante verschil dat ze blootlegde, was dat kinderen van jonge vaders (twintigers) het wat minder goed deden op school. Maar dat kon gelinkt worden aan verschillen in de opvoeding tussen de vaders zelf: er was een oververtegenwoordiging van lager opgeleide mannen in de klasse jonge vaders. (DD) Bron: knack.be Iedereen krijgt kinderen op zijn eigen tempo. Sommigen willen graag kinderen op hun 23, anderen misschien op hun 43. Dit is uiteraard je eigen keuze. Maar ik vind wel dat er grenzen moeten zijn. Zo vind ik niet dat mensen van 55+ nog doelbewust aan kinderen moeten beginnen. Dit is misschien mijn eigen subjectieve mening, maar ik vind dat het kind alle kansen moet krijgen die het verdiend. 'Oudere' ouders hebben misschien wel meer tijd voor hun kinderen, maar zij zullen hun ouders veel sneller kwijt raken dan een doorsnee jong gezin. Ik las laatst dat Rob de Nijs opnieuw vader wordt, de man is 69. Dit is op zich toch niet echt eerlijk ten opzichte van het kind? Ik stel nu mijn grens op 55+, maar er zijn mensen die die grens al veel vroeger stellen. Daarom ben ik ook wel blij dat er wordt aangetoond dat dergelijke mensen wel degelijk nog in staat zijn een kind naar behoren op te voeden. |
|
|||
|
|||
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of het wel goed is om na u vijftig nog een kind te hebben. Ik zou het niet kunnen verbieden aan diegene die dat wensen want dat is hun eigen mening. Wel zou ik het, denk ik, niet willen. Om te beginnen zal je oud en minder fit zijn om te ravotten met je kind. Tijd voor het kind, zoals Evelien het heeft gezegd, zul je dan wel meer hebben. Is dit een voordeel? Ik denk dat het misschien zelfs een negatieve invloed kan hebben op je kind. Het zal om te beginnen minder zelfstandig kunnen worden omdat de ouders er altijd zijn en zeer veel voor hem zouden doen. Ook zou het kind meer verwend kunnen worden omdat de ouders er meer bij zijn.
Tegenwoordig werken de meeste mensen wel tot voorbij hun zestig, al is het een parttime job. Dus veel meer tijd zullen ze dan ook niet hebben. Is het goed of is het slecht? Ik denk dat het vooral afhangt van hoe de thuissituatie is en of de ouders er zelf 100% achter staan. |
|
|||
|
|||
We weten allemaal dat koppels nu later aan kinderen beginnen dan vroeger. Werk, huisje, auto... Er is zoveel dat ze eerst allemaal op punt willen hebben vooraleer ze de grote stap van 'mama en papa zijn' nemen.
Toch vind ik dat je als 55+ niet meer aan kinderen moet beginnen. Niet omdat deze leeftijdsgroep minder gepast zou zijn als ouder, zeker niet. Maar wat gaan de vriendjes van je kind zeggen als hij/zij ouder is? 'Ben je met je oma/opa op stap?' Of inderdaad als je met je kind aan het spelen bent, ben je na 5 tellen uitgeput. Ook niet leuk voor je kind. Mensen van 55+ zijn naar mijn mening zeer geschikt om mee te helpen met de opvoeding van een kind. Maar dan als oma of opa. Als mama of papa moet werken, gaan de kindjes naar de grootouders en dat vinden ze allemaal super! Want 'bij oma en opa mag ik toch veel meer!'. Als mensen met een oudere leeftijd nog graag aan kinderen willen beginnen, wie ben ik dan om ze tegen te houden. Maar ze zouden wel de voor- en nadelen eens moeten bekijken. |