![]() |
#1
|
||||
|
||||
Hakbijl moet vallen bij NMBS
Hakbijl moet vallen bij NMBS
De raad van bestuur van de vervoersmaatschappij NMBS buigt zich vandaag over het ingrijpende besparingsplan van spoorbaas Marc Descheemaecker. Daarin stelt de NMBS-top voor om 302 treinen en honderden banen te schrappen. De vakbonden sluiten spontane acties voorlopig uit. De bestuursleden slagen er al maanden in om de goedkeuring van het besparingsplan uit te stellen. Elf dagen geleden draaide hun vergadering nog op niets uit, maar vandaag zou de beslissing moeten vallen. Niets te vroeg, want de NMBS moet tussen 2010 en 2012 een operationeel verlies terugschroeven van 126 miljoen tot 48 miljoen euro. Tegen 2015 moet de vervoersmaatschappij winstgevend zijn. Als het plan ongewijzigd wordt goedgekeurd, sneuvelen in totaal 302 treinen: 222 waarvan de energiekosten niet worden gedekt, en nog eens 80 treinen met minder dan 40 reizigers en een kostendekkingsgraad onder de 10 procent. Vooral in de vroege en late uurtjes komen reizigers in de kou te staan. Het plan identificeert 38 internationale treinen die voor de bijl gaan, met bestemmingen als Rijsel en Luxemburg. Een aantal treinen tussen Boom en Antwerpen moeten weg "omdat het aanbod van De Lijn er volstaat". Ook in het personeelsbestand wordt flink gehakt. Dat gebeurt op natuurlijke wijze, door gepensioneerde werkkrachten niet te vervangen. In de onderhoudsateliers verdwijnen 650 voltijdse banen, goed voor 36,6 miljoen euro. Nog eens 50 banen per jaar sneuvelen bij de administratieve diensten, waar 1 op de 3 gepensioneerden niet wordt vervangen. Daarnaast ook een aantal reorganisaties: op het niveau van de districten verdwijnen 17 banen (1 miljoen euro) en bij de lokale administraties 13 banen (0,75 miljoen euro). Verder zet de NMBS-top in op meer deeltijdse werkkrachten (6,7 miljoen euro) en een snellere vertrek- en herklasseringsprocedure voor werkongeschikte werknemers (1,8 miljoen euro). Het aantal stopplaatsen dat wordt geschrapt, staat voorlopig niet vast. Wel vraagt de NMBS aan Infrabel om zijn geplande investeringen in 36 stopplaatsen te bevriezen, "omdat zij op basis van het kleine aantal opstappende reizigers in aanmerking komen voor sluiting", staat er te lezen. Onder meer de perrons van Brugge-St-Pieters, Hofstade, Marche les Dames en Sclessin blijven binnenkort misschien voorgoed leeg. De vakbonden protesteren vandaag tegen de besparingsplannen. Zowel socialistische vakbond ACOD als christelijke vakbond ACV-Transcom sluiten spontane acties voorlopig uit. __________________________________________________ __________ Mening: De reden waarom de NMBS dit besparingsplan wil doorvoeren begrijp ik volkomen, aangezien ze hun verlies van 126 miljoen tot 48 miljoen willen terugschroeven. Het jammere hierbij is de vele nadelen die hieraan vasthangen. 302 treinen en honderden jobs zullen geschrapt worden! Ik stel mij hierbij de vraag of dit het allemaal wel waard is. Het ingrijpende besparingsplan zal dus niet alleen voor reizigers negatieve gevolgen hebben, maar ook voor het personeel van de NMBS zelf. De reactie van de vakbonden is dan zeer terecht. Dan kan ik mij beter aansluiten bij de mening van Inge Vervotte in De Standaard. Zij liet weten dat ze ermee akkoord gaat dat er treinen zullen worden geschrapt, maar enkel en alleen als er alternatieven ingevoerd worden. Hiermee bedoelt zij dat de reistijd niet noodzakelijk verhoogd mag worden. Zij vindt, en ik ook, dat mensen ook de bedoelingen van de NMBS hierbij eerst en vooral beter moeten proberen te begrijpen, alvorens kritiek te geven. Ik mag wel zeggen dat ik niet al te veel van deze "alternatieven" verwacht. Als het besparingsplan toch wordt uitgevoerd, hoop ik dat de NMBS alsook oplossingen biedt voor de reizigers die ze laten staan en het personeel dat zijn job verliest. Bron: artikel: Ann De Boeck, D.B., Hakbijl moet vallen bij NMBS. De Morgen online, 2011-10-18, (www.demorgen.be) mening Inge Vervotte: N.N., Inge Vervotte: "Geen treinen schrappen als er geen alternatief is". De Standaard online, 2011-10-18, (www.destandaard.be) |