#1
|
||||
|
||||
Scenaristen tegen sluikreclame
Hollywood tegen product placement
De Amerikaanse scenaristen en acteurs willen strengere regels voor sluikreclame. Alleen al in Amerika is de markt van product placement 550 miljoen dollar waard. ,,We weten uit eerste hand hoe het script van een reality show elke keer opnieuw wordt aangepast wanneer een andere adverteerder de show overneemt'', meldt de Writers Guild of America. ,,Wij zijn degenen die lange uren mogen draaien om dat blikje frisdrank nog acht keer in het verhaal te krijgen voor de slotepisode.'' Product placement, waarbij producten in programma's worden opgevoerd bij wijze van verdoken advertentie, boomt op de Amerikaanse televisie, terwijl de inkomsten uit traditionele advertenties dalen. Dit soort reclame duikt vooral op in reality shows, tot 7.500 verschillende items per jaar. Maar ook fictiereeksen ontsnappen er niet aan. In een aflevering van Desperate housewives die eerder dit jaar op de Amerikaanse televisie werd uitgezonden, koopt een van de personages een Buick LaCross en showt ze die voor haar vrienden. In de reclameblokken liepen vervolgens twee gewone reclamefilmpjes voor Buick. ,,Grote adverteerders als Home Depot, Pepsi en Procter & Gamble zijn losgeslagen'', zegt de Writers Guild. ,,Niets of niemand houdt hen nog tegen om hun merken in elke televisieplot te sluizen. Deze diabolische adverteerders veranderen onze favoriete televisieshows in fletse infomercials .'' De Writers Guild wil dat aan het begin van het programma een lijst verschijnt van alle producten die worden gepromoot, zodat kijkers niet ,,onderworpen worden aan sluikse en verborgen reclame''. De voorzitter van de Screen Actors Guild, de vereniging van acteurs, pleit voor een gedragscode. De Europese Unie stelde onlangs voor om regels op te stellen voor product placement. (tg)
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve - |
#2
|
|||
|
|||
De Writers Guild wil dat aan het begin van het programma een lijst verschijnt van alle producten die worden gepromoot, zodat kijkers niet ,,onderworpen worden aan sluikse en verborgen reclame''.
Ik vind dit maar een hele rare oplossing. Om te vermijden dat sluikse reclame opduikt in tv programma's gaan ze bij het begin een lijst laten verschijnen van alle producten die er in voorkomen. Zo wordt eigenlijk dus extra reclame gemaakt voor de producten en zal ook de kijker die de merknaam niet opmerkt beîvloed worden. |
#3
|
||||
|
||||
Idd ik dacht dat net de bedoeling van sluikreclame was dat de kijkers onbewust werden geconfronteerd...
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve - |