actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 23rd September 2011, 12:23
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Moeder staat nier af en wordt ontslagen

Moeder staat nier af en wordt ontslagen

vrijdag 23 september 2011, 09u40
Auteur: Jobat.be (mo)

Een Amerikaanse moeder uit Philadelphia die vrij nam om een nier af te staan aan haar zoon, werd door haar werkgever ontslagen. Pas nadat een wereldwijde golf van protest de kop opstak, kwam het bedrijf terug op zijn beslissing.

Omdat de nieren van Claudia Rendons zoon niet meer functioneerden, had de jongen dringend een transplantatie nodig. Het kostte de 41-jarige moeder veel moeite om vrij te nemen voor de operatie en de revalidatie. Ze had haar vakantiedagen al opgebruikt toen haar moeder op sterven lag eerder dit jaar.

De operatie verliep zonder problemen, maar toen de vrouw opnieuw op het werk verscheen, bij het Aviation Institute of Maintenance in Philadelphia, bleek ze daar niet meer welkom. Het bedrijf had al iemand anders aangenomen in haar plaats.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...leid=JOBAT_4449

Om eerlijk te zijn, was ik vol verbazing geslagen toen ik het artikel las. Een moeder die haar nier afstaat om iemand te redden, wordt ontslagen door haar werkgever. Zij heeft alles over voor haar kind, dat is geen ratio of rede meer, maar eerder het moederinstict dat het volledig overneemt. Natuurlijk begrijp ik het standpunt van de werkgever ook, hij kan niet zomaar alles door de vingers zien. De vrouw haar vakantie was namelijk al opgebruikt, dus hier zou een noodsituatie als excuus gebruikt kunnen worden. Ik vind het ook niet meer dan logisch dat de vrouw een 'sanctie' zou krijgen, want ergens breekt zij de regels van het bedrijf waar ze voor werkt. Maar dan nog ben ik verbaasd door de soort sanctie die zij krijgt! Je kan een nota maken of extra uren laten werken, maar ontslag voor die reden vind ik totaal ongepast. Gelukkig kwam er veel protest waardoor de vrouw haar functie heeft teruggekregen. Het is dan ook niet echt mooi om de baas zwart te maken, want hij volgt ook maar regels. Maar het is de invulling die anders had gekunnen. Misschien is het wel een goed signaal naar de toekomst en de buitenwereld toe dat communicactie een hulpmiddel kan zijn in dergelijke situaties. We kunnen er alleen zelf maar van leren.
Met citaat antwoorden
Oud 25th September 2011, 14:08
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User

Thumbs down

Hier in België zou dit al niet waar zijn. Hier is het mogelijk om een loopbaanonderbreking te nemen voor de verzorging van je zwaar ziek kind. (Een onderbreking dat je werkgever niet zomaar mag/kan weigeren.) Zelf een nier afstaan voor je zwaar ziek kind valt volgens mij hier zeker onder.
Tijdens deze loopbaanonderbreking loopt er ook een ontslagbescherming. (Bron: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=555)

Een artikel zoals deze doet je nog maar eens beseffen dat de wetgeving hier in België zo slecht nog niet is. Dat ze gewoon de vrouw ontslagen hebben om die reden is onaanvaardbaar in mijn ogen. Als de vrouw kan aantonen dat ze meerdere weken thuis moet blijven omwille van de operatie en dit correct communiceert met haar baas kan deze altijd zorgen voor een tijdelijke vervangster.
Met citaat antwoorden
Oud 28th September 2011, 20:47
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User

Het is op zijn minst onthutsend dat een land als de VSA, zo up to date wat technologie betreft, zo bekrompen kan zijn in sociale aangelegenheden. Wat voor mij het meest onthutsend is, en zelfs enigszins verontrustend, is het feit dat dergelijke situaties mij zelfs niet meer verbazen. Onze gedachte bij de VSA is economisch gezien vrij hoog. Maar in werkelijkheid vind je er enorm schrijnende situaties, die doen vermoeden dat we bijna met een ontwikkelingsland te maken hebben. Het is in bepaalde staten zelfs niet meer uitzonderlijk dat mensen overleven in hun wagen, of zelfs gewoon op straat.
Misschien moet Amerika zich wat minder concentreren op de in-en output van het land, maar op het volk, datgene wat hun economie feitelijk ondersteunt.
Enkel nemen en niks geven, daar gaat de zon niet voor op.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2011, 23:39
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User

Ik kan me volledig vinden in de mening van Michael Van Deun. Ik was ook totaal verrast toen ik het artikel doorlas. De moeder moest een keuze maken: haar werk of haar kind? En dan is de keuze voor een moeder snel gemaakt. Op die moment vind ik het normaal dat de moeder niet meteen nadenkt over hoeveel verlofdagen zij nog overheeft. Ook komt er nog eens bij dat deze verlofdagen opgebruikt waren voor een noodsituatie. Als ik me in de plaats van de werkgever stel, begrijp ik ook wel dat hij niet telkens uitzonderingen kan maken. Maar ik zou voorstellen om overuren te draaien wanneer zij voldoende herstelt is van de operatie.
Wat ik wel goed vind, is dat de werkgever deze situatie heeft rechtgezet.

We zien toch wel dat er een groot verschil is tussen Amerika en België als het over gezondheid gaat. Amerika hecht blijkbaar niet zoveel belang aan gezondheid als België. In België zijn de werknemers ook losser als het over verlofdagen gaat en toch zeker wegens ziekte.

Een ander voorbeeld: In België komt er waarschijnlijk één van de jaren ook vaderschapsverlof. Dit is nog eens een bewijs dat België hier veel losser mee omspringt.
Met citaat antwoorden
Oud 6th October 2011, 18:37
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User

Mijn mening sluit ook aan bij die van Michael Van Deun. De invulling had inderdaad anders gekunnen. De vrouw noch de werkgever treffen hier schuld (als we hier van 'schuld' kunnen spreken).

Het is inderdaad ook goed dat de werkgever de vrouw terug heeft aangenomen maar toch vind ik zijn houding t.o.v. deze situatie niet echt acceptabel aangezien hij reeds iemand anders in de plaats had aangenomen. Een werkgever moet zulke situaties op een professionele manier weten op te lossen en dat heeft hij in eerste instantie niet gedaan.
Met citaat antwoorden
Oud 8th October 2011, 14:41
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Shana.Loeckx
Een ander voorbeeld: In België komt er waarschijnlijk één van de jaren ook vaderschapsverlof. Dit is nog eens een bewijs dat België hier veel losser mee omspringt.

Weetje: De wet rond vaderschapsverlof bestaat al sedert 1 juli 2002.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:36.