#1
|
||||
|
||||
Plaszak
Plaszak
‘Nederlandse Spoorwegen voeren plaszak in voor treinreizigers.' (DSOnline, 7 okt.) Waarschuwing voor Vlamingen die met de trein reizen in Nederland: stap niet argeloos op een Sprinter. Op het eerste gezicht is het een ruim en luchtig treinstel, met lage drempels en gemakkelijke banken, en de naam belooft een flukse vaart. Het bedrog blijkt als je er een minuut of wat in hebt gezeten: de trein stopt bij elke koe in het landschap. Bij ons heet zoiets een stoptrein of een boemel. In Nederland een Sprinter. Zijn eufemistische naam dankt hij aan zijn vermogen om snel op te trekken. Daar staat tegenover dat hij alleen presteert op de korte baan. En nu duikt een tweede probleem op. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben deze trein destijds gekocht om pendelaars naar het centrum van hun stad te brengen, maar door ik-weet-niet-welke strategische ommezwaai zetten ze ‘m ook in voor langere ritten. Dat zou niet erg zijn, maar de reizigers blijven sindsdien beduidend langer in deze treinstellen zitten. Nu hadden spoorwegmaatschappijen sowieso al een hekel aan passagiers, maar plots duurt zo'n rit langer dan tien minuten en kijk: ze kunnen hun plas niet meer ophouden. En er zijn geen wc's op een Sprinter. Daar zijn al gênante situaties uit voortgekomen, vooral als de betrokkene een jonge vrouw was die, toegejuicht door mannelijke reizigers, dreigde het dan maar in het gangpad te doen. Dat vond de NS niet grappig. En het werd nog minder grappig toen Kamerleden er de minister van Verkeer over gingen ondervragen. Die wist dat het ombouwen van die treinen liefst 90 miljoen euro zou kosten, een bedrag waarvoor heel Nederland zijn dijen wel een tijd kan dichtknijpen. Er zijn toen task forces opgericht die een goedkopere oplossing moesten bedenken, en die is deze week voortijdig in de pers, hm, gelekt: de plaszak. Het gaat om een plastic zak waarin. U begrijpt het wel. Reizigers kunnen zich voor het gebruik ervan even terugtrekken in een cabine bij de machinist. Of ze de zak daar gewoon op de grond moeten achterlaten, is me niet duidelijk uit de krantenberichten. Misschien is het wel de bedoeling dat ze een venstertje opendraaien en het zootje met een flinke zwaai het decor in slingeren. De plaszak is alvast biologisch afbreekbaar. De NS heeft al duidelijk gemaakt dat de plaszak geen extraatje is waar de reiziger naar eigen goeddunken over kan beschikken. Volgens een woordvoerder wordt hij alleen bovengehaald als de trein geïmmobiliseerd is onderweg, en hij gaf als voorbeeld ‘bij extreme weersomstandigheden'. Wat dus op elk moment van het jaar kan zijn, zoals we intussen weten. Het kan niet lang meer duren of de plaszak wordt genomineerd als Woord van het Jaar 2011. Terecht. Hij is een aanwinst, niet alleen voor de Nederlandse taal, maar ook voor de hygiëne onderweg. De Sprinter is dat een stuk minder. Ludo Permentier is verbonden aan de UGent en aan de Nederlandse Taalunie. DS, 10-10-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |