actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 23rd September 2011, 13:11
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User

Klaslokaal is geen veilige plek

7 procent van de leerlingen wordt op school fysiek gestraft. 57 procent wordt bespot, bedreigd, uitgescholden door leraren en klasgenoten. Dat blijkt uit onderzoek van het Kinderrechtencommissariaat bij 2000 leerlingen tussen 12 en 18 jaar. “Het klaslokaal blijkt niet altijd de veilige omgeving die het zou moeten zijn”, zegt Peter Adriaenssens in De Morgen.

Ook de thuissituatie is niet altijd veilig: 5 tot 7 procent van de kinderen en jongeren krijgt er te maken met ernstig geweld. Het geweld wordt complexer, zegt het rapport. Fysiek geweld heeft plaatsgemaakt voor psychologisch geweld. Kinderen worden vernederd, gekleineerd of radicaal genegeerd. Ook bij jeugdbewegingen blijkt er een grotere tolerantie voor extreme straffen. Kinderen vinden de weg naar hulporganisaties niet of nauwelijks.

“Mensen in een opvoedende rol slagen er blijkbaar niet in om hun gezag te laten gelden zonder naar een of andere vorm van geweld te grijpen”, zegt Peter Adriaenssens. “Bovendien zijn jongeren niet zo gedwee als vroeger. 21-jarigen die voor de klas staan hebben meer nood aan coaching, ze moeten leren hoe ze zo’n groep in de hand kunnen houden.”

Ook de jongeren zelf schuwen het geweld niet. Ondanks de vele projecten blijft pesten een gigantisch probleem. “Omdat we voorbijgaan aan dieperliggende oorzaken zoals te grote klassen”, stelt Peter Adriaenssens. “We kennen de risicofactoren, maar pakken de oorzaken niet aan. Grote gezinnen, etnisch gemengde of arme gezinnen zijn kwetsbaarder en ook kinderen van alleenstaande ouders melden meer geweld." Er zijn volgens hem redenen genoeg om de strijd tegen geweld op te voeren. Onderzoek toont aan dat wie thuis geslagen wordt een makkelijk slachtoffer is op school of kiest voor een gewelddadige partner. In de jeugdgevangenissen heeft 80 procent een achtergrond van mishandeling.

Bron : http://www.klasse.be/leraren/blog.p...en-veilige-plek 23/9/2011

Eigen mening : Ik sta versteld van het enorme aantal leerlingen die met geweld in aanraking komen op school. 7% vind ik enorm veel. De vraag is in welke mate leerlingen bepaald gedrag als geweld gaan zien. Het artikel heeft het immers over ernstig geweld. Dat het bestaat, heb ik zelf met eigen ogen kunnen aanschouwen. Maar ik heb daar niets van gezegd tegen de directie. En wat doe je als die mentor zoiets doet en jij rekent op een correcte beoordeling van je stage? Juist, braaf zwijgen...
Met citaat antwoorden
Oud 23rd September 2011, 23:29
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Ik vind dit angstwekkende cijfers en vrees zelfs dat er nog veel verdoken geweld is. Niet elk kind komt ermee naar buiten. Het is zo'n beetje zoals met armoede. Mensen die arm zijn, proberen het te verstoppen. Iedereen weet dat er nog veel armoede heerst, maar velen sluiten hun ogen hiervoor. Ze willen er niet mee geconfronteerd worden.

Er zijn mensen die goed weten dat bij hun buren geweld tegenover de kinderen dagelijkse kost is, maar ze sluiten nog liever hun ogen dan het te melden. Ze zouden zelf wel eens "last" kunnen krijgen...

Leerkrachten die de spot drijven met leerlingen beseffen maar al te goed dat ze in de klas een machtspositie hebben. Een leerling te kijk zetten voor de hele groep kan een aanzet zijn voor de anderen om met pesterijen te beginnen.

In ieder geval kan geen enkele vorm van geweld goedgepraat worden.
Als de volwassenen van nu niet meer weten hoe ze op een normale manier moeten opvoeden of grenzen moeten stellen, dan zal, volgens mij, geweld alleen maar toenemen bij de volgende generaties.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:47.