#1
|
||||
|
||||
Humor in de klas werkt
Humor in de klas werkt
Het juiste gebruik van humor in het onderwijs houdt het schoolleven fris en trekt de aandacht van de leerlingen. Eens goed lachen doorbreekt de grenzen van de klassieke logica en stimuleert de verbeelding. Dat schrijft het gezondheidsmagazine Bodytalk op basis van enkele publicaties van onderwijswetenschappers Paul Mahieu en Cees Dietvorst. ‘Een leraar die een klas aan het lachen kan brengen ligt meer dan een latlengte voor’, aldus Bodytalk. Lachen verbetert het mentale functioneren van leerlingen, stelt hen op hun gemak, trekt de aandacht en doet relativeren. Met een humoristische aanpak kunnen fouten, mislukkingen en moeilijke vragen met meer mentale veerkracht worden aangepakt. ‘Het helpt ook tolerantieproblemen uitklaren’, aldus het magazine, hierbij verwijzend naar de Belgen- en Hollandermoppen. Enquêtes tonen aan dat leerlingen humor in de klas zeer op prijs stellen. Humor doorbreekt volgens hen het monotone karakter van de lessen, verbetert de relatie met leerkrachten en zorgt voor een aangename sfeer op school/ Faken werkt niet Humor heeft pas effect in de klas als hij echt is en gepast. Bij verkeerd gebruik loert het risico op platvloers gedrag om de hoek. ‘De grenzen zijn situatie- en momentgebonden. De codes om ze in te schatten zijn respect en inlevingsvermogen, de hoofdcomponenten van elk ethisch handelen, en sleutelwoorden in het onderwijs’, aldus Bodytalk. Ook de leerlingenenquêtes geven aan dat humor nooit gelijk mag zijn aan spot, dat leraren die de kunst van de humor niet beheersen een omgekeerd effect bereiken en dat te veel grappen de ernst en aandacht voor de leerstof ondermijnen. Blog DS, 24-08-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |