actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th May 2011, 16:47
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User

Europa gaat gebruik plastic tassen terugdringen

Europa gaat gebruik plastic tassen terugdringen

Een prijs vragen, een belasting opleggen of een regelrecht verbod. Dat zijn enkele van de opties die de Europese Commissie opsomt voor het terugdringen van het gebruik van plastic tassen. Om te weten wat de beste oplossing is, vraagt ze de mening van het publiek.
Tot augustus kan al wie dat wenst zijn mening kwijt over de maatregelen die de Commissie zou kunnen nemen om het aantal plastic tassen te reduceren. "Wij willen de mening van zo veel mogelijk mensen als aanvulling op onze wetenschappelijke analyses zodat we een beleid kunnen formuleren over dit probleem dat ons milieu aan het verstikken is", zegt Commissaris voor Milieu Janez Potocnik.

Eenmalig gebruik
Uit cijfers blijkt dat de doorsnee Europese burger jaarlijks ongeveer 500 plastic tassen gebruikt, waarvan de meeste eenmalig. In 2008 werden in Europa 3,4 miljoen ton draagtassen geproduceerd - goed voor het gewicht van meer dan 2 miljoen personenauto's.

Ondanks het feit dat verschillende EU-lidstaten al maatregelen genomen hebben om het gebruik van plastic tassen terug te dringen, blijft het dramatische gevolgen voor het leefmilieu.

Gevolgen leefmilieu
In de Middellandse Zee alleen al drijven nu zo'n 250 miljard plastic deeltjes rond met een totaalgewicht van 500 ton. De levende zeewezens die deze deeltjes binnenkrijgen, kunnen erin stikken. Het water zelf kan door de aanwezige additieven sterk vervuild worden.

Nu schiet de Commissie dus in actie. Wie zijn mening (stem) kwijt wil, kan terecht op de Commissie-website: http://ec.europa.eu/environment/con...sticbags_en.htm

BRON: De Morgen, 18/05/11

EIGEN MENING
Ik ben enorm verschoten van dit artikeltje. Ik wist niet dat een plastic zakje zo'n enorme schade kan aanrichten. Ik dacht zelfs dat dit probleem niet meer zo'n probleem was, aangezien we in verschillende winkels geen plastic zakje meer krijgen... Of we moeten er voor betalen. Wij thuis proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van grote zakken die we telkens opnieuw kunnen gebruiken. Toch zullen er verschillende mensen zijn die het niet erg vinden om 5 cent te moeten betalen voor een zakje. Nu ik hier zo bij stil sta, denk ik dat de maatregel die tot nu toe genomen is wel een effect zal hebben gehad, maar blijkbaar is dit effect te miniem. Duurdere zakken? Of misschien helemaal geen zakken meer? Er is dringend nood aan een ander 'plan'. Ik denk dat duurdere zakken hetzelfde effect zal kennen dat we tot nu toe kennen... dat het gebruik van deze plastic zak niet echt zal dalen. Liever een zakje van 1 euro dan alles te moeten dragen, zo denken de meeste mensen. Ik denk dat de beste oplossing is om deze zakken gewoon te verbieden. Op deze manier zullen de mensen genoodzaakt zijn om herbruikbare zakken te gebruiken. Ze zullen dit in het begin waarschijnlijk zeker een aantal keren vergeten als ze bijvoorbeeld naar de winkel of naar de frituur gaan. Maar ik geloof dat na een tijdje iedereen hier zich wel aan zal aanpassen. Het is denk ik niet moeilijk om steeds een herbruikbare zak in de auto te leggen... zo is er nooit een probleem! En het is beter voor het milieu!
Met citaat antwoorden
Oud 22nd May 2011, 22:01
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User

Ik wist al dat de gevolgen van de huidige maatregel echt miniem waren. In de meeste winkels kost een zakje inderdaad slechts 5 cent, in sommige winkels is het nog steeds gratis (alhoewel het aantal winkel steeds verminderd). Ikzelf koop zelden een plastic zak. Ik neem mijn spullen gewoon met de hand mee of neem zelf iets mee wanneer het om een grotere aankoop gaat. Ik weiger meestal ook zakjes die me gegeven worden (in sommige winkels geven ze automatisch een zakje mee, zelfs voor 1 klein artikel: ik weiger dan dat zakje en vertel de cassière dat ik het wel kan dragen). Andere mensen kopen inderdaad bijna elke keer een zak en gooien die dan elke keer in de vuilbak. Pure vervuilers dus.

Ik denk dat de enige oplossing is: geen plastic zakjes meer aanbieden in winkels. Veel mensen gaan naar de winkel om nog even iets bij te halen. Wanneer de aankoop niet al te groot is, kan je best gewoon een rugzak meenemen. Dat deed mijn vader altijd. Dat is ook gewoon helemaal geen last. Je neemt een rugzak mee, vult die met je producten en neemt die mee terug. Als de aankoop groter is, moeten de mensen maar gebruik maken van herbruikbare zakken. Het probleem daarmee is wel dat mensen zo'n zak vaak vergeten en dan weer een nieuwe moeten kopen in de winkel. Uiteindelijk zit je dan weer met 7 zakken waarvan je er misschien 3 gebruikt.

Tegenwoordig maken ze wel van die herbruikbare zakken die tevens ook recycleerbaar zijn. Daar is het probleem dan toch al gedeeltelijk mee opgelost.

Ik ben van mening dat het probleem niet opgelost wordt zolang men de zakken blijft verkopen. Zelfs als ze die duurder maken, zal er niet zo veel verschil zijn. Dan zullen misschien enkele mensen afhaken die niet meer willen betalen. Een meerderheid zal echter gewoon verder doen zoals ze bezig waren.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:19.