![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Vlaams familiecircus Rose Marie Malter bestaat 50 jaar
Vlaams familiecircus Rose Marie Malter bestaat 50 jaar
Circus Rose Marie Malter viert dit jaar zowel zijn vijftigjarig bestaan als de 75ste verjaardag van oprichter en (nog steeds) directeur Jean Gebruers-Malter. De familie Malter, nog steeds erg goed vertegenwoordigd in het bedrijf, trekt daarom op tournee met een resem internationale artiesten, waaronder enkele medewerkers van het befaamde Cirque du Soleil. Van 17 tot 22 mei staat het circus bovendien voor het eerst in meer dan 25 jaar opnieuw op het Antwerpse Sint-Jansplein, vroeger bekend als hét plein voor circussen in de Scheldestad. Rose Marie Malter is een van de weinige rondreizende circussen die het hoofd nog boven water kunnen houden met een traditioneel programma. Al helemaal uniek is dat ze dat doen als familiebedrijf, met kinderen van Gebruers-Malter die leidinggevende functies bekleden en kleinkinderen die zelf aan de acts deelnemen. Voor de huidige tournee heeft het circus gekozen voor een moderne choreografie en belichting, maar het klassieke circus blijft centraal staan. Voor de allerkleinsten is er een show met boerderijdieren. Het circus betreurt dat werken met grotere dieren bijna niet haalbaar meer is gezien de strenge reglementering en het plaatsgebrek op vele pleinen, maar is ervan overtuigd dat het programma voldoende boeiend blijft voor het publiek. Rose Marie Malter trekt ook dit jaar zowel langs steden als kleine gemeenten, omdat het circus ziet als een 'volkskunst die naar de mensen toekomt'. Destandaard.be 13/05 Het circus, iets waar je als kind toch steeds reikhalzend naar uit keek om er nog eens naar toe te gaan. Wanneer ik in de lagere school zat, was dit toch één van de vaste circussen waar ik, samen met mijn ouders, toch éénmaal per jaar ene bezoek aan bracht. Het was dan ook voornamelijk dit circus, dat in onze buurt neerstreek. Het viel me toen op dat zo een circus toch iets magisch heeft, zeker als kind zijnde. Ook was er de evolutie van een show met vele dieren, waar indertijd veel tegenstand voor was, naar een show met acrobaten, clowns en dergelijke. Ik ga dus ook volledig akkoord met de zin in het artikel: 'circus, als volkskunst die naar de mensen toekomt'. |