|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Eén op twee smeert cholesterolverlagend zonder reden
Een op de twee consumenten die geregeld cholesterolverlagende margarine, zuiveldrank of andere cholesterolverlagende zuivelproducten kopen heeft eigenlijk geen last van een verhoogd cholesterolgehalte of beschikt over onvoldoende gegevens om te besluiten dat hij er wél last van heeft.
Cholesterolverlagende producten zijn doeltreffend voor wie zijn cholesterol wil verlagen, maar zijn niet zonder gevaar voor ‘gezonde’ mensen. Dat schrijft het vakblad ‘de Apotheker’. In alle stilte heeft de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu een onderzoek laten uitvoeren door de universiteit van Gent. De opdracht was om na te gaan hoe het zit met het gebruik van met fytosterol en fytostanol verrijkte voedingsmiddelen, bij de burger beter gekend als cholesterolverlagende margarine, yoghurtdrankjes enz… Kent de consument de aanbevelingen en handelt hij ernaar? De resultaten zijn ontnuchterend. “50 procent van de burgers dat dit soort producten gebruikt, heeft geen last van een te hoge cholesterol of weet niet of hij er last van heeft”, zegt doctor Isabelle Sioen van de UGent. “Hij leest ook het door Europa verplicht uitgebreid etiket niet dat op de producten staat. Europa laat dit soort Novo-Food toe, mits een strikte reglementering. Zo moet het etiket vermelden voor wie deze producten bestemd zijn, wie advies moet vragen aan zijn arts, wie ze zeker niet mag gebruiken…” Cholesterolverlagende producten zijn doeltreffend, maar ze hebben een negatief effect op de opname van een aantal nutriënten zoals bètacaroteen, wat noodzakelijk is bij de aanmaak van vitamine A. Net daarom staat er ook op het etiket dat mensen die hun boterhammen met cholesterolverlagende margarine smeren of een busje melkdrank drinken, meer fruit en groenten moeten consumeren. De extra toevoer van fytosterol en fytostanol is optimaal bij 1,5 tot 2,4 gram per dag (zes boterhammen fijn bestreken). Meer heeft geen zin. “Europa gaat er vanuit dat alleen mensen die dit soort producten nodig hebben, ze ook kopen. De prijs is immers opvallend hoger. Alleen gaat deze vlieger voor de Belgische consument niet op”, zegt Isabelle Sioen. “Hij gaat ervan uit dat ‘duur’ ook ‘beter’ is.” De FOD Volksgezondheid heeft nu besloten om de consument extra aan te sporen de etiketten te gaan lezen. “Zo is het echt nodig dat mensen die al cholesterolverlagers nemen, het gebruik van cholesterolverlagende voedingswaren eerst met hun arts bespreken”, zegt Eline Rademakers van de FOD Volksgezondheid. BRON: www.knack.be Eigen mening: Zelf heb ik ook een verhoogd cholesterolgehalte, maar dat is in onze familie erfelijk bepaald. De dokters hebben hier ook weet van met het gevolg dat ik al enkele jaren medicijnen neem om mijn cholesterolgehalte te verlagen. Ze hebben mij eigenlijk nooit echt informatie verschaft over het gebruik van de cholesterolverlagende margarine of yoghurtdrankjes. Als ik al niet weet hoe en wanneer deze producten te gebruiken, hoe kan de consument dit dan wel weten ? Ja, er hangt een etiket op de cholesterolverlagende producten maar dat wil niet zeggen dat deze ook echt gelezen worden. Volgens mij zou het beter zijn dat de reclamemakers er iets over vermelden in hun reclameboodschappen zodat er geen of weinig misverstanden kunnen gebeuren.Nog een reden waarom de Belgische consument deze producten koopt, ook al zijn deze overbodig , is volgens mij dat ze willen voorkomen om een hoog cholesterolgehalte te bekomen. Maar zoals ik dit artikel vermeld staat, zijn zulke redenen een verkeerd uitgangspunt. |