![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Speciale inhaalstroken voor tractoren in Sint-Truiden
Speciale inhaalstroken voor tractoren in Sint-Truiden
maandag 28 maart 2011, 19u10Bron: belgaAuteur: ivb SINT-TRUIDEN - Op de Naamsesteenweg tussen Sint-Truiden en Gingelom zullen speciale rijstroken aangelegd worden waar tractoren op eigen tempo kunnen rijden. Over vijf stukken van 60 meter kan het gewone verkeer er de tractoren gemakkelijk inhalen. Het proefproject is een primeur voor Vlaanderen, zo meldt de regionale tv-zender TV Limburg. In Haspengouw ergeren automobilisten zich wel vaker aan de traagrijdende tractoren en andere landbouwvoertuigen. Om ze toch voorbij te steken, worden soms gevaarlijke manoeuvres uitgehaald. De mobiliteitsdienst van de stad Sint-Truiden heeft nu een idee uit Nederland overgenomen, waarbij tractoren op speciale rijstroken kunnen uitwijken. Als het proefproject succesvol is, wordt het overal in de gemeente ingevoerd en zal het ongetwijfeld ook elders navolging krijgen, aldus TV Limburg. Bron: www.destandaard.be maandag 28 maart 2011 Eigen mening: Ik vind dit zeker het proberen waard. Uit ondervinding weet ik hoe autobestuurders soms halsbrekende toeren uithalen om landbouwvoertuigen voor te steken. Vaak kunnen autobestuurders moeilijk inschatten hoe breed of hoe lang zo'n landbouwvoertuig is en hoe snel ze rijden. Dit zorgt dan voor (zonder overdrijven) levensgevaarlijke situaties. Zo'n inhaalstrook zou dan waarschijnlijk ook al een deel ergernissen wegnemen bij de autobestuurders. Ik ben helemaal gewonnen voor het idee. Misschien is het zelfs een goed idee om toekomstige autobestuurders ook eens te laten (mee)rijden met zo'n tractor of dorsmachine... |